Resolusjon: Flyene må lette, også i fremtiden
Les resolusjonen Agder Høyres fylkesårsmøte 2025 vedtok.
NHO Luftfart uttrykker uro for fremtiden til norsk luftfart, og melder om at det allerede er vanskelig å rekruttere piloter og personell til bransjen. Tre ulike forhold kan forsterke denne trenden: Bortfall av tårntjenester grunnet manglende offentlig støtte, et for strengt konsesjonsregime som umuliggjør tilstrekkelig antall øvingstimer med luft under vingene og at færre får råd til utdannelsen grunnet forslag om å ta bort et særskilt stipend. Summen kan få betydelig negative konsekvenser for hele den nasjonale flybransjen.
En undersøkelse utført av flyskolen OSM Aviation Academy i samarbeid med de store kommersielle norske flyselskapene, viser at det totale pilotbehovet i Skandinavia de kommende 3-5 årene, er mellom 1200 og 1500. I dag har vi fem pilotutdanningstilbud i Norge: Den statlige sivile flyskolen på Bardufoss, Luftforsvarets pilotutdanning, samt tre private skoler: Pilot Flight Academy i Sandefjord, Oslo Flight Academy på Kjeller og OSM Aviation Academy i Arendal. Vi er avhengige av å opprettholde tilbudene for å imøtekomme fremtidens behov.
Det er flere private flyplasser i Norge som mottar statsstøtte til drift av tårntjenester (AFIS). Fordelingsnøkkelen som legges til grunn tar imidlertid ikke tilstrekkelig hensyn til samfunnsutviklingen og de reelle behov som i dag foreligger. Enkelte flyplasser har en vesentlig høyere aktivitet enn det som ble lagt til grunn på tidspunktet fordelingsnøkkelen ble vedtatt. Dette resulterer i en uheldig forskjellsbehandling. Dagens fordelingsnøkkel for støtte til tårntjenester vektlegger ikke et økende behov for piloter. Dersom den ikke justeres, vil utdanningstilbudet svekkes og det er grunn til å frykte pilotmangel.
For pilotskolene er det også avgjørende å kunne utføre et tilstrekkelig antall flybevegelser per år. I dag setter samferdselsdepartementet begrensninger som øker risikoen for at utdanningstilbud flyttes eller legges ned. Pilotutdannelse er i tillegg en svært kostbart, og studentene har i tillegg til vanlig studielån kunnet søke om ekstralån på 300.000 kroner som går over to år, der 40 % blir omgjort til stipend ved fullført utdannelse. Denne ordningen var foreslått fjernet i statsbudsjettet for inneværende år, men forslaget ble reversert etter press fra bransjen. Dersom endringene hadde trådt i kraft, ble det anslått at antall søkere til private flyskoler ville blitt redusert med 50–70 %, og grunnlaget for videre drift hadde forsvunnet.
Det er avgjørende at vi utdanner et tilstrekkelig antall faglig dyktige piloter, som også kjenner norsk klima, norsk topografi, og som er i stand til å kommunisere effektivt på et nordisk språk når det er kritiske situasjoner. Vi må sikre at flyene kan lette og frakte folk og varer også i fremtiden. Da må vi opprettholde tårntjenester på private flyplasser, ikke ha et byråkrati som stikker kjepper i hjulene for at pilotstudenter skal få trene med luft under vingene og sørge for at det ikke bare er de rikeste som har råd til utdannelsen.
Agder Høyre vil:
- Ha en mer rettferdig fordeling av tilskudd til privateflyplasser
- Sikre at private flyplasser som brukes til opplæring og utdanning av nye piloter får konsesjon til et tilstrekkelig antall flyvninger.
- Beholde den særskilte stipendordningen for studenter ved private flyskoler i Norge.