Resolusjon: Raskere, tryggere og billigere transport gjennom Agder 

Les resolusjonen Agder Høyres fylkesårsmøte 2025 vedtok.

Raskere, tryggere og billigere transport gjennom Agder 

Europaveien gjennom Agder er en viktig transportåre for næringsliv, pendling og turisme. Selv om mye av strekningen er blitt oppgradert det er fortsatt store deler av veien innehar en utdatert standard som skaper utfordringer rundt trafikksikkerhet, fremkommelighet og kapasitet. 

Et eksempel er bakken ved Nulandsvika i Flekkefjord, hvor trafikken tidvis står stille om vinteren på grunn av vanskelige kjøreforhold for tungtransport. Trafikkmengden fra Lyngdal til Ålgård er i snitt 7000 biler pr. dag, hvorav 20 prosent er tungtransport, noe som forverrer situasjonen. 

Et annet eksempel er E18 i Tvedestrand, hvor veien gjentatte ganger har vært stengt i lengre perioder ved ulykker, ras og snøfall, noe som har gitt store trafikale utfordringer på grunn av dårlig kapasitet på omkjøringsveiene. 

For Agder Høyre er trafikksikkerheten det viktigste, derfor må vi prioritere å ferdigstille E18 og E39 slik at vi har en fire-felts motorvei gjennom Agder. Samtidig tar vi innover oss at denne utbyggingen vil ta tid, og det derfor er nødvendig å gjennomføre midlertidige tiltak for å forbedre trafikksikkerheten på dagens eksisterende veier.  

Når det blir bygd ny vei som nye E39 mellom Kristiansand og Mandal er det avgjørende at denne blir tatt i bruk. Skal man få til det må ikke bompengebelastningen føles uforholdsmessig høy, som vi nå ser på denne strekningen. Agder Høyre vil derfor sette inn tiltak for å få bompengesatsene ned.  

Agder Høyre ønsker at fylkeskommunen som er garantisten for bompengeprosjektene selv kan ta risikoen og vurdere nedbetalingstiden på veiprosjektene som finansieres gjennom bompenger. Der Vegdirektoratet i dag overkjører lokaldemokratiet, vil Agder Høyre gi makten tilbake til fylkeskommunen.  

Samtidig som det må gjøres strukturelle grep, må det settes inn strakstiltak som kan fungere på kort sikt. Agder Høyre ønsker derfor å gjennomføre et forsøksprosjekt på E39, hvor man gjennom en periode setter ned bompengesatsene og Agder fylkeskommune garanterer for eventuell tapt innkreving. På den måten ønsker vi at trafikktallene skal øke og inntektene opprettholdes ved flere bompengepasseringer.   

Agder Høyre vil: 

  • Arbeide for å fullføre utbygging av firefelts motorvei på E18 og E39 gjennom hele Agder 
  • Få på plass midlertidige tiltak for å forbedre trafikksikkerheten på utsatte strekninger langs E18 og E39, i påvente av full utbygging 
  • Redusere bompengesatsene på eksisterende og fremtidige veiprosjekter gjennom å forlenge nedbetalingstiden.  
  • Gjennomføre en forsøksordning på E39 mellom Mandal og Kristiansand, hvor det innføres månedstak for bompasseringer på 75 passeringer i måneden og fylkeskommunen garanterer for opprettholdelse av dagens nivå på innkreving. Maksprisen blir da 1.350,- for fossilfrie biler og 1.900,- for fossilbiler.