Elverum Høyre vil selvfølgelig vise politisk handlekraft i høstens budsjettarbeid!

Elverum Høyre vil gå inn i høstens budsjettarbeid med konkrete løsninger om endring i ressursbruk.

Det holder ikke lenger å se på utgiftene, men gjøre mer!
Det holder ikke lenger å se på sykefraværstallene, men gjøre noe på en annen måte enn tidligere!
Det holder ikke lenger å se på vikarbruken, men tenke nye tanker og gjøre nye tiltak.
Det holder ikke lenger å se på organisasjonen, men tenke nytt og omstille til en ny tid.

Denne høsten MÅ politikerne finne løsninger sammen – og vise politisk handlekraft.

Gruppeleder Yngve Sætre hadde dette innlegget i kommunestyret 02.10.24 om tertialrapport nr. 2 – 2024

Ordfører!

I denne tertialrapporten er hovedbildet at kommunen ligger an til et underskudd på 92 millioner kroner i 2024. For å dekke dette må vi bruke nesten alt vi har på fond. I tillegg må vi øke driftskreditten fra 50 til 100 millioner for å ha likviditet. Dette er å sammenlikne med å ta opp kredittkort for kunne betale løpende regninger. Hvis dette skjer i en privatøkonomi sier vi ofte at «økonomien er uten kontroll» eller at vedkommende «lever over evne». Jeg skal ikke si det samme om kommunen, men det er åpenbart et svært dårlig tegn at driftskreditten må dobles til 100 millioner kroner.

Som om ikke dette er nok fikk vi i formannskapet i dag en orientering om budsjettarbeidet for neste år. Slik det ser ut nå er prognosen på underskuddet for 2025 58 millioner kroner, og totalt for de neste fire årene om lag 200 millioner kroner.

Situasjonen er så krevende at vi bør begynne å stille oss noen viktige spørsmål: Hvor mye kan vi egentlig forlange av kommunale tjenester fremover? Er det faktisk slik vi ofte får inntrykk av at økning i livskvalitet er ensbetydende med økning i offentlige budsjetter? Hva skal være kommunens ansvar, og hva er statens og den enkeltes ansvar? Hvor mye velferd klarer vi å produsere for de pengene vi har tilgengelig? Og ikke minst må vi stille følgende spørsmål: Hvor lenge skal vi ignorere faglige råd fra kommunedirektøren om nødvendige kutt og endring?

Jeg merker meg også at kommunedirektøren skriver i tertialrapporten at han trenger mer politisk kraft for å få en endring i ressursbruk. Dette er viktig. Det er kommunestyret og ingen andre som har ansvaret for å gi politisk kraft til endring. Det er kommunestyret som til syvende og sist må prioritere.

Faktum er at vi ikke kan bruke mer penger enn vi har. Det er vårt ansvar både som privatpersoner og som kommune.

Takk!

Tertialrapport 2 som ble behandlet i kommunestyremøtet 2.10.2024 kan du se her