Bredt forlik om framtidens videregående opplæring – Høyre sikrer forutsigbarhet og kvalitet i Innlandet
Fylkestinget i Innlandet har vedtatt en ny, fireårig tilbudsstruktur for videregående opplæring. Forslaget ble fremmet av Høyres gruppeleder og hovedutvalgsleder for utdanning, Joakim Ekseth, på vegne av alle partiene i fylkestinget. Dermed står Innlandet samlet bak en plan som gir stabilitet, kvalitet og rom for utvikling i videregående opplæring.

«Dette er en stor dag for utdanningspolitikken i Innlandet. Vi har klart å samle hele fylkestinget bak en felles plan for de neste fire årene. Det gir forutsigbarhet for elever, ansatte og lokalsamfunn – og viser at vi kan finne gode løsninger når vi samarbeider på tvers av partigrenser,» sier Joakim Ekseth
Han understreker at det brede forliket er resultat av flere års målrettet arbeid mellom Høyre, Arbeiderpartiet og MDG, og retter en særlig takk til Johannes Wahl Gran (MDG) og Hans Kristian Enge (Ap) for godt samarbeid.
Fireårig struktur – forutsigbarhet for elever og skoler
Den nye strukturen gjelder fra skoleåret 2026/27 til 2030/31, og sikrer at utdanningstilbudene i Innlandet bedre treffer både elevenes ønsker og arbeidslivets behov.

«Vi legger nå grunnlaget for en utdanningspolitikk som gir ungdommer mulighet til å ta utdanning der de bor, og som bidrar til kompetansebygging i hele Innlandet,» sier Ekseth.
Nye tilbud i Solør og Nord-Gudbrandsdalen
Som del av forliket etableres studiespesialisering (Vg1–Vg3) ved Solør videregående skole og Informasjonsteknologi og medieproduksjon (Vg1) samt Informasjonsteknologi (Vg2) ved Nord-Gudbrandsdal videregående skole.
– «Dette er viktige grep som styrker distriktene og møter behovet for både studieforberedende og teknologiske utdanningstilbud,» sier Ekseth.
Høyre sikrer ansvarlig styring
Den såkalte normtallsmodellen videreføres, med krav om minst 60 prosent oppfylling for å starte opp linjer. Samtidig får hovedutvalget for utdanning fullmakt til å gjøre faglige og lokale vurderinger før endelige beslutninger tas.
«Dette handler om ansvarlig ressursbruk og kvalitet i tilbudene. Vi skal gi elever reelle valgmuligheter, men også sikre robuste fagmiljøer og gode læringsarenaer,» forklarer Ekseth.



Rom for nye løsninger
Forliket åpner også for alternative opplæringsmodeller og større fleksibilitet i opplæringen. Det skal etableres en søknadsordning for nyskapende opplæringsprosjekter, og fylkeskommunen skal følge opp arbeidet med TAF-automasjon ved Raufoss videregående skole og utdanning innen velferdsteknologi.
«Vi i Høyre mener utdanningssystemet må ha rom for innovasjon og lokalt initiativ. Derfor legger vi til rette for nye modeller som kan bidra til å redusere frafall og gi flere veier til mestring,» sier Ekseth.
Fylkestinget er også positive til videreutvikling av «Landmodellen» i Nordre Land kommune, og fylkeskommunen vil bidra med faglig støtte i prosessen.
Samarbeid og framtidsrettet utdanning
Innlandet vil gå i dialog med Trøndelag fylkeskommune for å utvide naboavtalen slik at elever fra grensekommuner kan søke seg til Oppdal videregående skole, og det skal føres samtaler med lokalsamfunnet i Nord-Østerdalen om framtidige IT-tilbud.
«Dette er et framtidsrettet og helhetlig vedtak som sikrer kvalitet, fleksibilitet og samarbeid på tvers av regioner. Med dette forliket får vi en ny start for videregående opplæring i Innlandet,» avslutter Ekseth