Raseringen av rusbehandlingstilbudet må stoppe

Støre-regjeringen har siste uken lagt frem en ny rusreform med gode intensjoner på papiret. I det virkelige liv raseres rusbehandlingstilbudet over hele landet. Det er usmakelig.

Regjeringen har etter 3,5 år omsider lagt frem sitt forslag til rusreform. Ironien er at over 400 døgnplasser legges ned på Støre-regjeringens vakt, blant annet stiftelsen Renåvangen i Rendalen som i nesten 40 år har reddet liv og gitt rusavhengige verdig hjelp og behandling.

Da blir det ganske meningsløst at helseministeren med stolthet presenterer en ny behandlingsreform. Man kan spørre seg hvor regjeringen mener den gode behandlingen skal foregå.

Allerede innen 1. januar skal over 100 plasser forsvinne i Helse Sør-Øst. Hele 14 institusjoner må belage seg på å stenge dørene. I tillegg til Renåvangen, er det også blitt kjent at Tyrilistiftelsens tilbud på Frankmotunet i Folldal må legge ned. Det er tragisk både for pasientene og de ansatte som mister jobbene sine.

Regjeringen har også avviklet fritt behandlingsvalg. En helsepolitikk Solberg-regjeringen innførte for å sikre valgfrihet, redusere køene og øke mangfoldet i tilbudet. Etter denne avviklingen mistet vi også 290 behandlingsplasser i rusomsorgen, blant annet Valdresklinikken som så seg nødt til å stenge ned i februar i år.

Dette er en systematisk nedbygging som er uforståelig at man kan sitte å se på.

God rusomsorg handler om å ha et variert tilbud over hele landet der den enkelte får et lengre opphold i trygge omgivelser. Ingen brukere er like. Derfor er det viktig at flere private og ideelle aktører med ulike behandlingsopplegg kan få bidra.

Støre-regjeringen synes å ønske seg en helt annen retning i ruspolitikken der poliklinisk dagbehandling er viktigere enn lengre opphold på behandlingsstedet. Høyre frykter dette vil føre til flere svingdørspasienter og at kvaliteten i behandlingen blir dårligere.

Hvis helseministeren og Støre-regjeringen mener alvor med rusbehandlingsreformen sin, har de nå muligheten til å gripe inn og stanse raseringen av rusfeltet i Norge.

Hanne Velure og Anna Molberg sammen med Rendalen Høyre på besøk hos Renåvangen i 2021.