Mindre økning i gebyrene for vann og avløp

Gebyrøkningene for vann og avløp har de tre siste årene løpt løpsk under det rødgrønne styret i Lillestrøm.

Det er behov for å stoppe opp og gjennomgå hva som skal legges inn i det såkalte selvkostbegrepet, og det må stilles krav til oss som kommune på pris og leveranse av vann og avløpstjenester.

Det er dyrtid og mange opplever utfordrende tider med høy rente og stor prisvekst, men alle trenger vann. I Høyre mener vi det er kommunestyrets ansvar å se til at vi har høy kvalitet på tjenestetilbudet, og i dette tilfellet leveranse av vann- og avløpstjenester som oppfyller myndighetenes miljøkrav og sikrer god og kvalitativ vannforsyning og avløpshåndtering.

Kommunestyret har nå vedtatt at det blir en vesentlig mindre økning i gebyrene for vann og avløp i 2024 enn det som var det opprinnelige forslaget til kommunedirektøren. Med budsjettopplegget til de fem samarbeidspartiene Høyre, Frp, Folkets Røst, Venstre og KrF, blir kubikkprisen på forbruk av vann og avløp, på samme prisnivå som 2023 med kun tillegg av 4 prosent prisjustering. Kommunedirektørens forslag, med støtte fra de rødgrønne partiene, ønsket gebyrøkning for vann og avløp på 35-40 prosent fra 2023 til 2024. Allerede fra 2022 til 2023 vedtok kommunestyret gebyrøkning for vann og avløpstjenestene på 29 prosent for vann og 20 prosent for avløp.

Samtidig som vi i praksis fryser gebyrene på forbruk av vann og avløp så skal det også igangsettes konkrete tiltak for gjennomgang av hele verdikjeden for produksjon og leveranse av vann og avløpstjenestene. Dette er en oppgave som kommunedirektøren nå blir bedt om å starte opp i nært samarbeid med de andre eierkommunene til de to interkommunale selskapene Nedre Romerike vann og avløpsselskap (NRVA) og Midtre Romerike avløpsselskap (MIRA). I tillegg legger kommunestyret til grunn at det også blir foretatt en kritisk gjennomgang av kommunens egen drift for vann og avløpstjenestene. Målsetningen er å få til best mulig tjenesteleveranse til innbyggerne til lavest mulig kostnad. Miljøkrav og kvalitet på tjenestene skal være på et høyt nivå.

Enkelte har i den offentlige debatten kritisert de fem samarbeidspartiene i kommunestyret for å bryte med prinsippet om selvkost for vann og avløpstjenester, og at man finansierer lavere gebyrer med bruk av kommunens oppsparte midler som står på disposisjonsfond. Etter min mening er kritikken lite treffende. Prinsippet om selvkost for vann og avløpstjenester ligger fast, og dette har også samarbeidspartiene lagt til grunn i sitt budsjettopplegg. For 2024 har flertallet i kommunestyret imidlertid lagt til grunn å bruke noe av kommunens disposisjonsfond til å dekke inn økningen på selvkost fra 2023 til 2024. Dette gjøres samtidig som det skal foretas en grundig gjennomgang av hva som inngår i selvkost for de to tjenesteområdene innenfor vann og avløp. Paradoksalt nok så har kommunens disposisjonsfond økt vesentlig de tre siste årene, og alle kostnadsøkninger som faller innunder begrepet selvkost, er i tur og orden blitt lagt til økning i gebyrene som innbyggerne må betale som abonnenter.

Tiden er overmoden for å ha en kritisk gjennomgang av hele grunnlaget for selvkost innenfor vann og avløpstjenestene i kommunen. Det blir for enkelt å bare lempe økte kostnader over på innbyggerne gjennom gebyrøkninger og forsvare dette med at dette er selvkost.

De fem samarbeidspartiene Høyre, Frp, Folkets Røst, Venstre og KrF har lagt et budsjettopplegg som gir en tydelig retning for gjennomgang av selvkostområdene. Med dette grepet for vann og avløp mener vi det nå ligger til rette for en god gjennomgang av tjenesteområdene som skal sikre gode leveranser til en lavest mulig pris til høy kvalitet.

Thomas Langholen (H)

Gruppeleder Lillestrøm