Klima- og energipolitikken videreutvikles

Den siste tiden har en rekke dyktige mennesker utarbeidet ny klima- og energipolitikk for Agder Høyre. De overleverte sine forslag til ny politikk til Nikolai Astrup.

Klima- og energiforum

Programkomiteen til Høyre er godt i gang med arbeidet mot et nytt Stortingsprogram til neste års valg. Det er store utfordringer vi skal gi våre velgere gode løsninger på, og et av de største er klima- og energiutfordringene. Derfor satte Agder Høyre ned en gruppe som spesielt skulle jobbe med klima- og energispørsmålet.

Klima- og energiforumet har gjennom perioden tatt for seg store spørsmål for hva veien videre i energipolitikken skal være. De leverte ut ifra dette konkrete forslag til energi- og miljøfraksjonen til Høyres Stortingsgruppe, ved Nikolai Astrup (tidl. energipolitisk talsperson i Høyre).

Forslagene som er pekt ut og arbeidet med blir nå tatt med videre i Høyres programarbeid, og vi i Agder Høyre har også mange nye tanker og ideer vi kan ta med oss videre i prosessen.

Gruppen har bestått av følgende:

• Gunnar Kulia: Gunnar sitter i bystyret for Høyre i Lillesand. Han har en lang bakgrunn fra energisektoren, for eksempel ved styret til tidligere Agder Energi, og som leder innen kraftintensiv industri og solenergisektoren internasjonalt. Gunnar ledet arbeidet i gruppen.
  • Benedichte Limmesand Hellestøl: Benedichte har fartstid i Høyre, og er prosjektdirektør for karbonfangst på Returkraft.
  • Ismail Mahammed: Ismail er politisk rådgiver for ordføreren i Kristiansand. Han har tidligere jobbet ved avdeling for bærekraftig utvikling i Agder fylkeskommune, og har jobbet med en rekke utfordringer knyttet til klima og energi.
  • Kristin Wallevik: Kristin er tidligere bystyrerepresentant i Kristiansand. Hun jobber nå som dekan ved UiA, og er tidligere administrerende direktør i Norce.
  • Jill Akselsen: Jill er regiondirektør i Norgesgruppen. Hun har bred erfaring fra byggebransjen og en rekke styreverv i selskaper med tilknytning til fornybar energi.
  • Jan Pedersen: Jan er tidligere konserndirektør i Agder Energi og deres stedlige representant i Brussel i 5 år.
  • Gunstein Skomedal: Gunstein er forskningssjef i Vianode og førsteamanuensis UiA.