Minneord for Bjørn Hernæs

Bjørn Hernæs, tidligere stortingsrepresentant for Hedmark Høyre, gikk 17. juli 2024 ut av tiden.

Bjørn vil bli husket som en tydelig politiker med ideer og standpunkter dypt forankret i den konservative ideologien. Helt til det siste engasjerte han seg i både store og små samfunnsspørsmål – alltid med dyp respekt for andres synspunkter og glede ved grundige politiske debatter og ordskifte som belyste flere sider av en sak.

Bjørn var født i 1936 og vokste opp på slektsgården Øvre Hernes i Sør-Odal som han tok over etter foreldrene. Som 18-åring fikk han jobb som kontorassistent i Alfa Laval. Senere ble han salgssjef for symaskinfabrikanten Pfaff og salgsdisponent i Norske Hoechst. Ved siden av jobben tok han artium og handelsfag.

I 1972 ble han administrerende direktør i gardinsystemprodusenten, Silent Gliss på Skarnes, og han fungerte noen år også som direktør for datterselskapene i Sverige og Danmark.

Fra og med 1983 ledet han Østlandskomiteen for utbygging av Gardermoen lufthavn.

Bjørn var leder i Sør-Odal Høyre og informasjonsleder i Hedmark Høyre i mange år. Han var innvalgt på Stortinget for Hedmark i tre valgperioder fra 1993 til 2005. På Stortinget var han medlem av Stortingets forsvarskomité 1993–1997 og 2001–2005, medlem av Stortingets justiskomité 1997–2001 og leder av Stortingets delegasjon til OSSEs parlamentariske forsamling 2001–2005.

Fra 2014 til 2017 var Bjørn leder for Hedmark Senior Høyre.

Bjørns politiske virke var preget av hans brede erfaring og kunnskap om næringslivet kombinert med hans forståelse for hva folk i ulike samfunnslag er opptatt av. Han hadde evnen til å lytte og forstå mennesker han hadde foran seg og som han alltid møtte med smil, verdighet og et åpent sinn – samtidig som han forstod å bruke sin kunnskap og rolle til å forme og moderere sine omgivelser.

Høyre og hele det politiske miljøet har mistet en forkjemper og rollemodell for sant demokrati.

Vi lyser fred over Bjørn Hernæs sitt gode minne!

Hanne Alstrup Velure, Leder av Innlandet Høyre