Skoledemonstrasjon

Hanne Alstrup Velure møtte demonstrantene som møtte opp utenfor Fylkeshuset tirsdag 22. oktober. Hør hennes tale til ungdommene i filmen nedenfor

Demonstrasjon utenfor Fylkeshuset på Hamar
Demonstrasjon utenfor Fylkeshuset på Hamar 22. oktober

Se video av Hanne

Hanne taler til ungdommene som møtte opp under demonstrasjonen 22. oktober

Les det Hanne sa:

Kjære elever, lærere, foresatte og bygdefolk

Takk for engasjement – takk for oppmøte

Politikk handler om å være enige – eller oftest i utgangspunktet å være uenige og så arbeide oss frem til en enighet, enten mellom oss alle eller et flertall verdud et mindretall. Det er slik vårt ærebare demokrati, folkestyret – virker.

Vi ønsker alle et bedre samfunn – vi har samme mål. Så er vi uenige i hva som virker best.

Vi i flertallspartiene har gjort avtale om å endre skolestrukturen for å trygge og styrke et bredt fag- og linjetilbud i hver region. Og slik holde på elevene i hver region fremfor å sende de ut av regionen eller av fylket. Vi gjør noe for å demme opp for den omfattende nedgang i fremskrevet elevtall.

Vi er stolte over den totalpakken vi legger frem som er mye, mye mer enn skoleavvikling.

Vi snakker om skoleutvikling. Alternative opplæringsmodeller med bedriftsintern opplæring av ulike varianter i regionene, etablering av hybelbygg og internater, tett, kontinuerlig oppfølging av borteboere, bedre rutetilbud for å redusere reisetid, økonomisk støtte til borteboere.

Vi mener den totale pakken vi nå vedtar er en klar styrking av totaltilbudet – både for elever, lærere, foresatte og næringslivet i regionene.

Jeg har forståelse for at det er svært vanskelig å føle seg som offer for en omstillingsprosess – veldig stor forståelse – det ber jeg om å bli trodd på.

Så skal vi gjøre alt vi kan fremover for å vise at vi skal få det bedre med den omstillingen vi foretar. Det håper jeg å kunne  samarbeide med dere om å få ordentlig godt til – og jeg gleder meg til det.

Mange møtte opp

Flere møtte opp. Se noen bilder fra oppmøtet under