Vegard Risengs innlegg i skolestruktursaken

Vegard Riseng snakket om reisevei og transport for de som nå kommer til å oppleve at de må reise lengre for å få videregående opplæring.

Fylkestingsrepresentant Vegard Riseng Foto: Jan Tore Øverstad – Locomotiv AS

Les hva Vegard Riseng sa i Fylkestinget:

Fylkesordfører Denne saken har jeg jobbet med siden jeg ble fylkestingsrepresentant for ni år siden. I dag skal vi etter alle solemerker vedta en bærekraftig skolestruktur for fremtiden i Innlandet. Likevel føler jeg absolutt ingen glede ved å nå denne milepælen, men jeg er veldig motivert for å ta fatt på oppgaven som kommer. For det er nå jobben starter, og vi kan ikke feire før vi lykkes

Vi kommer til å lykkes med å skape fremtidens skole i Innlandet. Det vet jeg.

Det vet jeg fordi dette fylkestinget vil aldri tillate noe annet. Jeg og Høyre har vi advart mot konsekvensene av en for stor skolestruktur i møte med elevtallsnedgangen i årevis, men vi har aldri latt oss friste til å kompromisse på kvalitet for å bevise noe.

Kart - Innlandet

På akkurat samme måte som vi aldri har tillatt at tilbudet skulle bli dårlig fordi skolene ble små, skal vi aldri tillate at tilbudet blir dårlig fordi reiseveien blir lang. Det er jeg trygg på at også de som er uenig i politikken vil stille seg bak.

La oss være tydelig: Vi gjør disse endringen fordi vi tror det å samle seg rundt kraftsentre i regionene er den beste måten å møte elevtallsnedgangen på. Det sikrer at vi fortsatt kan tilby mest mulig av den bredden arbeidslivet har behov for – i hver enkelt region. Det sikrer at vi fortsatt kan tilby den høye kvaliteten som forventes av oss, i hele Innlandet

Dette er det viktigste for oss.

Det å prioritere tilbudsstrukturen høyere, medfører åpenbart ulemper i Norges mest spredtbygde fylke. Noen vil få lengre reisevei. Akkurat som med elevtall, er avstander noe vi må forholde oss til. Vi kan ikke vedta dem eller endre dem, men vi kan – og vil  – gjøre mye for å redusere reisetiden til et minimum.

Buss

Det har vært hevdet at enkeltelever får fire timer reisetid hver dag. Påstanden kan synes å være sterkt overdrevet. Forutsetningene er de lengste reiseavstandene og dagens rutetilbud.

Regnestykket tar ikke inn over seg at ny skolestruktur skaper nye behov og trafikkmønstre – som igjen skaper nye muligheter for å optimalisere ruter. Det tar heller ikke inn over seg at det skaper rom for å prioritere effektiv skoleskyss høyere. Og i rettferdighetens navn, det tar heller ikke inn over seg at noen elever faktisk vil få kortere skolevei.

En ny skolestruktur vil kreve nye bussruter, og disse rutene må og vil bli tilpasset elevenes faktiske behov. Et eksempel på det, er elevene fra Lesja, som fra og med denne uken får 13 minutter kortere reisetid hver vei på grunn av tilpassede ruter.

Vi har alltid hatt viljen. Nå får vi også muligheten, og den skal vi gripe.