Krise i vannforsyningen!

Lillestrøm kommune kan i dag ikke garantere at vannkvaliteten er tilfredsstillende som drikkevann fra springen.

Dette ble klart etter at vi mandag kveld denne uken fikk nyheten om at det er problemer med rensing av råvannet som kommer i vannanlegget til Nedre Romerike vann- og avløpsselskap på Hauglifjell. Hele 70.000 av kommunens innbyggere er anbefalt å koke opp vannet før bruk. I nabokommunen Lørenskog er 12.000 av innbyggerne anbefalt å gjøre det samme. Og slik vi forstår det i dag så vil denne anbefalingen også måtte gjelde til ut i neste uke.

Høyre mener det vi nå ser med vannforsyningen i Lillestrøm kommune er kritisk. Her må det snarest fra politisk ledelse i kommunen tas nødvendige initiativ for å få ryddet opp i forholdene. Vi kan ikke ha det slik at innbyggerne skal føle seg usikre på om kommunen klarer å levere på vannkvalitet. Kommunen kjøper vannleveransen fra det interkommunale selskapet Nedre Romerike vann- og avløpsselskap (NRVA). Det er dette selskapet som har forpliktet seg til å levere vann til kommunens innbyggere som oppfyller myndighetenes krav til vannkvalitet.

Det må imidlertid ikke være noe tvil at ansvaret for vannet som leveres til hver enkelt av oss som abonnenter, er ene og alene Lillestrøm kommune. Det er kommunen som fastsetter gebyr for det vi må betale for forbruket av vann, og det er kommunen som skal sørge for tilstrekkelig vannleveranse til innbyggerne. Høyre forventer at det er kvalitet og risikovurdering i det arbeidet som gjøres i samspillet mellom Lillestrøm kommune og det interkommunale vann- og avløpsselskapet.

Den kommunale vannavgiften ble fra 2022 til 2023 økt med nesten 30 prosent. Med rekordhøy vannavgift, og generelt høye kommunale avgifter for innbyggerne, er det et stort paradoks at kommunen ikke klarer å levere den kvaliteten som man må kunne forvente. Og det blir ikke noe bedre av at ledelsen for vann- og avløpsselskapet, like før påske, gikk ut i Romerikes Blad med informasjon om at innbyggerne måtte forvente enda høyere avgifter innenfor områdene vann- og avløp. Etter min mening henger ikke dette sammen!

Lillestrøm kommune har over lang tid vært klar over at det frem mot 2030 vil måtte gjennomføres større investeringer innenfor vann- og avløp. Dette er det lagt planer for, som Høyre har støttet og vil støtte fremover. Et tilsyn fra Mattilsynet i 2019 på vannleveransen til Nedre Romerike vann- og avløpsselskap, avdekket mangler i kapasiteten. Plan for utbedringer samt avtaler om reservevann ga Mattilsynet tilstrekkelig med svar om at forholdene er under kontroll. Mandagens nyhet om behov for koking av vann for mange tusen innbyggere, tilsier at det med rette kan stilles spørsmål om vannleveransen til vann- og avløpsselskapet er under

Dette er et politisk ansvar som det snarest må rydde opp i. Jeg er glad ordføreren med uttalelser i Romerikes Blad allerede varsler en gjennomgang om varslingsrutiner når det oppstår en slik krise vi nå står oppe i. Men denne saken handler om mer enn varsling. Etter min mening handler dette minst like mye om eierstyring og samhandling mellom kommune og det interkommunale vann- og avløpsselskapet. Dette er et politisk ansvar hvordan vi som eierkommune følger opp og stiller krav til det interkommunale selskapet som skal levere vann med kvalitet. Ballen ligger først og fremst hos ordføreren som også leder eierforsamlingen i Nedre Romerike vann- og avløpsselskap. Høyre forventer det blir iverksatt strakstiltak som gir oss som innbyggere trygghet for at vi har vannkvalitet i springen som oppfyller myndighetenes kvalitetskrav.

Kjartan Berland, ordførerkandidat