Uheldig med nedskalert Glommakryssing

Det viktigste samferdselsprosjektet i vår kommune nærmer seg realisering. Ny Glommakryssing i Fetsund ligger inne i Nasjonal transportplan og fagetatene som gir innspill til regjeringens revisjon av denne planen, er tydelig på at RV22 i Fetsund skal prioriteres. Kommunen og Statens vegvesen arbeider nå med forslag til reguleringsplan som forventes å komme til 1. gangs behandling senhøsten 2023, eller tidlig på nyåret 2024.

Dessverre har det politiske flertallet i kommunestyret, anført av Arbeiderpartiet og Senterpartiet, valgt å gå for en nedskalert løsning i veiprosjektet. Fra opprinnelig et veiprosjekt med seks felt, hvorav en lokalbru med to felt og en ny bru for RV 22 med fire felt, til at det nå kun blir en bru med fire felt. I tillegg har det samme flertallet i kommunestyret bedt om at prosjektet ytterligere skulle nedskaleres ved å gå fra en trafikkløsning fra planskilte kryss til å ha rundkjøringer på begge sider av den nye Fetsundbrua. Motivet til det politiske flertallet i kommunestyret synes å være at det skal bli mindre attraktivt å kjøre bil, og at det ikke er ønskelig med stor trafikkmengde over den nye Fetsundbrua. Høyre mener det er uheldig for det nye riksveiprosjektet med ny Glommakryssing i Fetsund at dette nå nedskaleres. Selv om det blir kapasitetsøkning med den nye brua, blir ikke løsningen optimal for håndtering av trafikkmengde, slik som forutsatt da planene for dette trasévalget i sin tid ble foreslått av Statens vegvesen.


Flere har i den offentlige debatten gitt uttrykk for uro om trasévalget og mulig fare for kvikkleire og ras når det nå skal bygges ny Fetsundbru. Jeg merker meg at det er etablert en ny forening under navnet Fet for framtiden, og det har blitt arrangert folkemøter for å belyse usikkerhet og utfordringer med rasfare for den valgte traséen. Fra Høyres kommunestyregruppe tar vi på største alvor den frykt og usikkerhet som flere opplever i nærområdet til en ny bruløsning. Vi mener imidlertid dette skal være godt ivaretatt i det arbeidet som må gjøres i forbindelse med utarbeidelsen av forslag til reguleringsplan. Jeg legger til grunn at faglige vurderinger gjennomføres for kvalitetssikring av prosjektet, herunder hvilke tiltak og forberedelser som må gjennomføres relatert til kvikkleire og mulig rasfare. Og skulle det være slik at det mot formodning ikke er tilstrekkelig utredet disse konkrete spørsmålene, så må kommunestyret stille krav om dette. Slik vi ser dette så vil temaet bli tatt opp når vi får reguleringssaken til 1. gangs behandling senere i år, eller tidlig ut på nyåret. Høyre gikk inn for en ny Glommakryssing med både to-felts lokalbru og en ny bru for riksvei med fire felt. Det skulle heller ikke være rundkjøringer på riksveiløsningen på de to sidene av brua. Den nedskalerte løsningen for ny Glommakryssing er dessverre resultatet etter ønske fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Det betyr noe for deg som innbygger hvem som styrer kommunen.