Arealstrategi og veivalg – RV4 i tunnel

I forbindelse med behandling av kommuneplan med revidering av arealplan for Nittedal, er Nittedal Høyre tydelige på hvilken RV4-løsning vi er tjent med å jobbe for. Vekstmål og befolkningsutvikling er avhengig av tilstrekkelig areal å utvide tettsteder og boligområder på. Uten et avklart forhold til hvilken veiutvidelse som er mest hensiktsmessig, stopper prosessen opp. I forbindelse med behandling av arealstrategi er dette avgjørende. Her følger et tilbakeblikk på historien rundt RV4 og en sammenstilling av hvorfor RV4 i tunnel er den beste og eneste løsningen for framtidens Nittedal.

Foto: Romerikes Blad

For det første: Idéen om østlig veisløyfe rundt Mo må forkastes. Idéen ble født i en tid hvor troen på bevilgninger til tunnel var liten (2010). Dernest spilte ønsket fra sentrale myndigheter om å avlaste Oslo-regionen og knutepunktstrategien i fylkets transport- og arealplan en sentral rolle for tenkningen rundt sentrumsutviklingen. Statens Vegvesen (SVV) var den gang klare på at en sentrumsutvikling langs eksisterende rv.4 ikke kom på tale, og derved kom tanken om å lage en sløyfe på rv.4, slik at man kunne utvikle et sentrum i et område på ca 40 mål mellom denne sløyfa og eksisterende rv.4. Dette bildet har endret seg. Derfor må vi også endre strategien for hvordan vi kommer i mål med den beste veiløsningen for rv.4.

Etter hvert som tiden har gått ser man at ideen om sløyfe hadde flere store svakheter, noe som også SVV har oppdaget etter at de begynte å se på den konkrete utviklingen av dette veiprosjektet. SVV bestilte derfor omfattende nye analyser fra firmaene Asplan Viak og Rambøll med nye, grundige verdianalyser av utviklingen for riksvei 4. Disse ble presentert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland 2.6 2020. Begge disse selskapene har lang erfaring med offentlige prosjekter innen samferdsel og urban utvikling. Begge rapportene konkluderer med at en omlegging i en sløyfe ikke løser trafikkproblemene, at sløyfa vil være en flaskehals og at den representerer en kortsiktig strategi som er uforholdsmessig dyr i et kost/nytte-perspektiv.

Begge analysene konkluderer med at en løsning med brorparten av rv.4 i tunnel på en strekning på ca 8,2 km gjennom hele Nittedal fra Gjelleråsen til Hakadal nord vil være den beste løsningen. Dette med tanke på alle de hensyn som må avveies ved bygging av ny vei som støy, forurensing, trafikksikkerhet, flom, fremkommelighet og hensyn til dyrka mark og miljøet for øvrig. Den såkalte trafikantnytten (samfunnsøkonomisk beregning) er beregnet til å være 12-16 milliarder kroner (konservativt anslag iflg SVV) ved å bygge en ny fire-felts vei fra Mjøsbrua og helt inn til Oslo.

Da sløyfa ble vedtatt i 2016 så ble det samtidig vedtatt at tunnel var den eneste løsningen på lang sikt. Troen på en slik løsning var dog liten. Her har det skjedd en fundamental endring, og SVV har nå offentlig sagt som følger; Sløyfa vil koste mellom 1,2 og 1,5 milliarder og er ikke fullfinansiert. Det ligger en bevilgning inne fra Oslopakke 3, men dette er på langt nær nok og SVV vil derfor stoppe videre planlegging av en slik sløyfe.

SVV ønsker derfor å sette seg ned med Nittedal kommune for å diskutere en mer «ambisiøs veiløsning». Nittedal Høyre mener at dette er en unik mulighet for å realisere planene om en lang tunnel gjennom Nittedal som vi bør ta begjærlig. For å få til dette må det være politisk enighet, og Nittedal Høyre ber derfor om at alle partier nå setter seg ned og ser på riksvei 4 med nye øyne.

Et par viktige årsaker til at riksvei 4 aldri har blitt prioritert beror i hovedsak på to ting; Intern politisk uenighet og mangel på samarbeid med andre berørte kommuner. Også på dette området er kortene delt ut på nytt. Vi har nå et engasjement og samarbeid mellom alle sju kommuner fra Oslo til Gjøvik i koalisjonen Stor-Oslo Nord, vi har et betydelig engasjement fra næringslivet i Nittedal, fra transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, fra fylkespolitikere, fylkesmannen og ikke minst ifra SVV. Når alle disse er enige om behovet for å lage en fire-felts vei helt til Oslo, så mener Nittedal Høyre at det vil være selvmotsigende og helt ulogisk at Nittedals politikere skal fortsette å stå fast på en løsning ingen ønsker (sløyfa). Særlig når det ligger et vedtak i kommuneplanen om at tunnel er den eneste løsningen på lang sikt.

Enda mer uforståelig vil et slik standpunkt være når SVV ved vegdirektør Ingrid Dahl Hovland eksplisitt sier. «Med en forenklet kommuneplan og god framdrift i reguleringsplanarbeid vil det være mulig med byggestart i løpet av få år. Dette forutsetter politiske beslutninger og prioriteringer». SVV har derfor invitert Nittedal kommune til flere dialogmøter om en slik fremdrift. SVV sier her ganske enkelt: Hvis Nittedal kommune nå ikke sover i timen og ikke surrer det til politisk, så er SVV villige til å lage den beste løsningen for bygda med lang tunnel.

Høyre er klare på at vi nå ikke må skusle bort denne viktige muligheten til å få den løsningen mange trodde vi aldri kom til å få, nemlig lang tunnel gjennom Nittedal. Vi må nå være de som setter dagsorden og legger premissene for den videre utviklingen med tunnel. Vi må ta lederskap i denne viktige saken. Så til de som frykter motorvei gjennom bygda: For Høyre er lang tunnel den eneste løsningen, og dette synet er i tråd med de verdianalysene som nå ligger på bordet.

Når Frp uttaler seg om rv.4, så gjør de det på en slik måte at det kan oppfattes som at «samme hvor veien skal gå, bare vi får 4-felts motorvei». Det skaper unødig splid og konfrontasjon med de som er opptatt av utviklingen av bygda og ikke minst hensynet til natur og miljø. Lang tunnel er i så måte en gunstig løsning hvor lokalt naturvern, jordvern og viktig infrastruktur på nasjonalt nivå går hånd i hånd.

De som kategorisk vil si nei til enhver utvikling av rv.4 representerer kun en politikk som vil beholde og forsterke dagens problemer. Det finnes ikke en eneste analyse som ikke peker på at dette er den dårligste miljøløsningen av dem alle. Det er på alle måter en uklok holdning som ikke kan forsvares. Vi vil anta at alle de som i dag direkte og indirekte er berørt av all trafikken på dagens rv.4 vil bli svært glade den dagen trafikken kan ledes vekk ifra dalbunnen og inn i en tunnel.

Alle prognoser tilsier at trafikken vil øke mye de neste 20 årene. Vi skal i så måte huske på følgende: Riksvei 4 er ikke en lokalvei vi utelukkende kan bestemme over lokalt. Rv.4 ble for en del år tilbake oppgradert til stamvei i riksveinettet, og er svært viktig for næringslivet. Rv.4 vil i all overskuelig framtid være hovedveien for næringslivet fra Oslo til Gjøvik, en region som årlig har en verdiskaping på ca 80 milliarder kroner. Effektiv infrastruktur vil bare bli viktigere og viktigere etter hvert som oljeinntektene forsvinner, og vi må bygge veier som gjør oss konkurransedyktige også i neste generasjoner.

Om Nittedals politikere nå ikke klarer å opptre enhetlig, så risikerer man å overlate til staten å bestemme. Riksvei 4 vil bli utviklet uansett. Nittedal Høyre mener derfor at det er avgjørende viktig at vi nå handler samstemt og resolutt, på lag med SVV og tilliggende kommuner slik at vi raskt kan få en løsning med lang tunnel gjennom Nittedal.