Vi kan ikke la Glittre råtne på rot!

Glittre er et av våre mest sentrale kulturminner i Nittedal med historie helt tilbake til 1920-årene. Den beste måten å ta vare på kulturarv og historie er å legge til rette for aktivitet og drift. Nittedal Høyre vil jobbe for langsiktige løsninger som igjen bidrar til lys i vinduene på Glittre!

Nittedal Høyre jobber for at våre viktige bygg og verdier vedlikeholdes og tas vare på.

Glittre ble opprettet som statlig sanatorium for tuberkulose og var i drift av LHL helt fram til 2018. Alle initiativ som bidrar til gjenåpning og bruk av bygget er beste form for vern av et kulturminne og historisk bygg.

I Nittedal har alle initiativ om å bruke Glittre som helseinstitusjon blitt møtt med en kald skulder av kommunen. Dette vil Nittedal Høyre jobbe for å endre på. Regionale føringer om at all aktivitet i Nittedal skal legges til midtre, kan ikke være til hinder for at gode private initiativ i nordre eller søndre del av kommunen skal tas godt i mot.

I dag leier kommunen sykehusplasser på Jevnaker. Nittedal Høyre vil jobbe for å få på plass tilbud i egen kommune når forholdene ligger til rette. Kommunens økonomi er på et kritisk nivå og vi har rett og slett ikke råd til å la være å bruke lokalene på Glittre til beste for kommunens innbyggere. Å ta i bruk eksisterende bygg er langt mer miljømessig og økonomisk bærekraftig enn å kjøre til Jevnaker eller bekoste høye lån for å bygge nytt på kommunens regning.

Nittedal Høyre vil jobbe for å ivareta et kjært og historisk kulturminne, samtidig som vi bidrar til at kommunens innbyggere får tjenester vi har krav på i egen kommune. Ved revidering av arealplan må derfor innspillet som legger opp til etablering av tjenester på Glittre tas positivt i mot.

Vi vil jobbe for at det igjen blir lys i vinduene på Glittre!