Nittedal Høyre godtar ikke kutt i barnehage og skole.

Framtidens Nittedal formes sammen med private, i samarbeid med frivilligheten og gjennom klok og langsiktig økonomistyring. Nittedal Høyre vil jobbe for ansvarlige prioriteringer, sunne økonomiske mål og driftsbudsjett som skjermes mot ytterligere kutt.

Nå må ansvarlige prioriteringer på plass. Driftsbudsjettene kan ikke presses ytterligere som følge av høye lån.
  • Nittedals kommunebudsjett 2022 og økonomiplan 2022 – 2025 er til behandling. Det er stor bekymring knyttet til kravet om innsparing og kutt i barnehage, skole og laget rundt eleven. Nittedal Høyre vil advare mot ytterligere kutt i sektorene og vil ikke godta prioriteringer som medfører ytterligere innsparingskrav i kommunebudsjett for kommende periode.

Økonomistyring

Forutsetning for gode tjenester i kommunen er forsvarlig og langsiktig økonomistyring i tråd med kommunens vedtatte mål. Romslige driftsbudsjett sikrer tilstrekkelig og kvalifisert personale, læremidler i skolen og mulighet for oppgradering og utvidelser i tråd med befolkningsvekst og behov. Dette er Nittedal Høyre opptatt av å ivareta. Situasjonen i Nittedal i dag, er et presset kommunebudsjett som følge av at en større del av sektorenes driftsbudsjett går til å betjene lån. Høyre vil advare mot å fortsette å drive kommunen framover på denne måten. Alle sektorer varsler høyt press på ansatte og stor slitasje / turn-over. Derfor er det ikke anledning til å gjøre prioriteringer kommende periode som vil presse sektorenes driftsbudsjett ytterligere.

Med tanke på ventet eldrebølge ut over perioden er det avgjørende med mulighet for å bygge opp igjen kommuneøkonomien. Nødvendige oppgraderinger og investeringer må derfor gjøres gjennom omdisponeringer i budsjett og økonomiplan og ikke ved å øke lånegraden.

Skole

Behovene for oppgradering og utvidelse av Rotnes skole er prekære. Vi er allerede på bunnivå i landet når det kommer til ressurser til barn- og unge. Laget rundt eleven er skjørt, vi har mange som sliter som følge av pandemi og hjemmeskole. Å gjøre prioriteringer med økt belåning som presser driftsbudsjettene ytterligere vil være svært alvorlig for tjenestene og det vil Høyre på det sterkeste advare mot. Muligheten for å oppgradere Rotnes skole må gjøres gjennom omdisponeringer i investeringsplanen og dette vil Nittedal Høyre jobbe for å få til.

Satsningen Nittedal UNG må prioriteres, da det er stort behov for en samordning av tjenester som gjør at ungdom opplever lav terskel og én dør inn til tjenestene. Tjenester som i dag er fordelt på utekontakt, miljøterapeut i enhet psykisk helse og rus, ungdomsteam i NAV, ungdomskoordinator, ruskonluent og ungdomsveiledere må iverksettes kommende periode. Samlokalisering og iverksetting av tjenesten må på plass i 2022.

Barnehage

Barnehagesektoren opplever stort press og stadige krav om innsparing. Det er stor mangel på barnehageplasser i midtre. Nittedal Høyre vil la barnehager i midtre få utvide kapasiteten. Kommunen må finne løsninger i samarbeid med private barnehager som gjør at kapasiteten kan utvides og innskrenkes i tråd med behovet.  Barnehagemangel må løses i samarbeid med private og løsningene må på plass kommende periode.

Eldreomsorg – heldøgnsplasser – helsehus

Høyre har jobbet for å få på plass Helsehus en årrekke. Som følge av store prioriteringer innenfor skolesektoren, skyves arbeidet med helsehus ytterligere fram i tid. Gitt kommunens anstrengte økonomi må Helsehus og / eller Helsepark realiseres ved å gå i samarbeid med private, eksempelvis som en løsning med Helsepark på Glittre. Arbeidet må intensiveres kommende periode og ta utgangspunkt i det gode arbeidet som er gjort så langt.

En sunn kommuneøkonomi er bærebjelken i gode tjenester for innbyggerne. For Høyre er ett av de viktigste målene kommende periode å bygge opp igjen kommunens utagangspunkt for en langsiktig sunn økonomi med fornuftige prioriteringer og sunne driftsbudsjett. Vi kan ikke fortsette å være av kommunene i landet som bruker minst på barn og unge. Omdisponeringer i investeringsplanen er nødvendig for å løse oppgavene de nærmeste årene. Det er ikke anledning til å kutte ytterligere verken i bemanning, laget rundt eleven eller vikarmidler. Høyre vil jobbe for å få på plass et budsjett som skjermer barnehager, skoler og omsorgssektoren for ytterligere kutt.

Høyres forslag til budsjett, omdisponeringer og økonomiplan arbeides med og budsjettet behandles endelig i kommunestyret 20. desember.

Høyre vil:

• Advare mot prioriteringer som vil øke lånegraden, da dette vil medføre ytterligere krav om kutt i sektorene. Høyre vil ikke godta ytterligere kutt i sektorene.
  • Jobbe for realisering av helsehus i samarbeid med private, eksempelvis på Glittre som helsepark e.l, og med utgangspunkt i arbeidet som er lagt ned i planlegging av helsehus så langt.
  • Arbeide med realisering av helsehuset i samarbeid med private for å frigjøre midler til nødvendige oppgradering av Rotnes skole og andre nødvendige oppgraderinger i skolesektor og eldreomsorgen.
  • La private barnehager i midtre der det er mangel på plasser, få utvide kapasiteten for å tilby en barnehageplass til alle innenfor riktig skolekrets.
  • Sørge for ansvarlige prioriteringer og driftsbudsjett som skjermer sektorene for ytterligere kutt.
  • Starte arbeidet med å fase ut eiendomsskatten.

Målområder i Nittedal Høyres handlingsplan 2022 – 2025:

Helse og omsorg

Høyre vil spille på lag med private tilbydere av omsorgstjenester for å få til best mulig tjenester for innbyggerne. Målet er å legge til rette for et mangfoldig helsetilbud for syke, barn og voksne med funksjonsnedsettelser, samt eldre i kommunen.

Sykehjemmene skal videreutvikles med høy faglig kompetanse for å gi den beste helse- og omsorgstjenesten til eldre i Nittedal. Målet er å ta vare på Nittedals innbyggere i Nittedal kommune. Dette arbeidet må intensiveres i kommende periode.

Oppvekst og utdanning

Det gode samarbeidet med private tilbydere av barnehagetjenester må videreføres for å gi et mangfoldig barnehagetilbud. Barnehagetilbudet må gis i samarbeid med private og i god dialog med sektoren.

Rådmannen følger opp skolene slik at det legges til rette for at vikarer settes inn ved fravær, for eksempel ved å opprette en vikarpool for Nittedal kommune.

Rotnes skole må prioriteres kommende periode. Investeringsmidler kommende periode må brukes på å oppgradere og utvide Rotnes skole.

Ungdom / psykisk helse

Samlokalisering og drift av lavterskeltilbudet Nittedal UNG må iverksettes.

Miljø og samfunnsutvikling

Oppdatering av reguleringsplaner som er eldre enn 20 år må prioriteres.

Rådmannen må prioritere prosjektering av sikker skolevei fra Fuglåsen til Elvetangen og intensivere arbeidet opp mot fylkeskommunen for å få dette på plass.

Prioriterte nye boligområder når arealplan revideres må henge sammen med eksisterende infrastruktur og kapasitet i tjenestene.

Sentrumsutvikling må prioriteres med utgangspunkt i innkomne arealinnspill og uavhengig av framtidig trasé for RV4.

Næringsutvikling

Kommunen må ta initiativ til jevnlige møtepunkt for næringslivet for å være pådriver for næringsutvikling. Kommunen må legge aktivt til rette for nye arbeidsplasser og være løsningsorienterte i møte med initiativtakere som ønsker å skape noe i Nittedal.

Eiendomsskatten skal fases ut.

Frivillig arbeid i kommunen

Frivillige organisasjoner er en ressurs i kommunen og bør inviteres til jevnlige innspillsmøter for å finne løsninger for hvordan felles oppgaver kan løses. Arbeidet underlagt tidligere Nittedal frivillighetssentral kan utføres av andre frivillige organisasjoner.

For Nittedal Høyre er det viktigste kommende periode å ta tilbake fornuftige økonomiske mål, bygge opp igjen disposisjonsfondet for å ha mulighet til å gjøre oppgraderinger og utvidelser i møte med framtidig eldrebølge ut over perioden. Lånegraden må ikke økes, sektorenes driftsbudsjett må skjermes, vi må spille på lag med private utbyggere innenfor helse og barnehagesektoren for å frigjøre midler til oppgradering av kommunale bygg, herunder skoler og sykehjem. Sammen med frivilligheten og gode krefter i Nittedal skal vi få til gode tjenester for innbyggerne, da må vi spille på lag og gjøre prioriteringer som er ansvarlige og fornuftige og som ivaretar behovene i hele kommunen.

Nittedal Høyres budsjett er til behandling og debatteres i formannskapet 6. desember før endelig vedtak av kommunebudsjett og handlingsplan i kommunestyret 20. desember 2021.