Vi går til valg på et program med fokus på hele Nittedal

Nittedal skal tas vare på for framtidige generasjoner. Ansvarlig økonomistyring, ressursforvaltning og best mulig tjenestetilbud henger sammen. Vi går til valg på et program for hele Nittedal, med fokus på utvikling, vekst og gode tjenester i alle tre deler av kommunen.

Nittedal Høyres kandidater 2023 – 2027. Vi jobber for en kommune med mer fokus på løsninger, i samarbeid med innbyggerne, med frivilligheten og med næringslivet.

Vi vil at frivilligheten skal styrkes gjennom langsiktige og forutsigbare rammer

Vi tror på frivilligheten som en av våre viktigste samfunnsutviklere. Vi ønsker derfor en mangfoldig og sterk frivillighet i et inkluderende samfunnsliv. Idrett, friluftsliv, kultur og øvrig foreningsliv skal styrkes med langsiktige og forutsigbare rammer. I Høyre jobber vi for et aktivt lokalsamfunn som medvirker til demokratibygging og felles identitet. Medvirkning i beslutninger skal sikre gode og langsiktige løsninger.

Vi vil ha mer brukermedvirkning og at barn, unge og eldre skal bli hørt.

Våre folkevalgte råd skal sammen med barn og unges kommunestyre være viktig stemmer i den framtidige samfunnsbyggingen. Vi vil at barn og unge og eldre skal bli hørt. Vi skal aktivt lytte til og ta deres betraktninger med i vårt arbeid slik at vi sammen kan finne de gode løsningene og et inkluderende fellesskap.

Vi vil ha gode skoler og barnehager der folk bor.

Vi ønsker gode skoler og barnehager der folk bor, som er åpne for egenorganisert og frivillig aktivitet i kvelder og helger. Skolen og barnehager som attraktive nærmiljøarenaer skal sikres gjennom tidlig og aktiv medvirkning med våre brukerråd, samt gjennom forutsigbare økonomiske rammer. Laget rundt eleven må styrkes, vi har behov for flere alternative opplæringsarenaer og et mer fleksibelt barnehageopptak.

Vi vil at eldre i Nittedal skal lyttes til og sikres sykehjemsplass i egen kommune

Det skal være trygt og godt å bli gammel i Nittedal. Vi skal jobbe aktivt og målrettet for at eldre som trenger det sikres sykehjemsplass i egen kommune. Sykehjemmene og eldreomsorgen skal rustes opp. Eldre skal oppleve trygghet og forutsigbarhet i tjenestene, og pårørende skal bli lyttet til.

Økonomisk bærekraft – grunnlaget for gode tjenester

Vi vil ha flere i arbeid og gjennomført utdanning

God økonomisk bærekraft sikres best ved å få flest mulig innbyggere ut i arbeid og gjennomført utdanning. Dette sikrer inntektene våre og reduserer sosiale kostnader. Høyre tror vi klarer å utnytte ressursene best gjennom gode partnerskap mellom kommune, næringsliv, frivillige organisasjoner og sosiale entreprenørskap.

Vi jobber for langsiktige og helhetlige prioriteringer som er avgjørende for gode tjenester.

Vår økonomiske bærekraft er avgjørende for vår evne til å kunne levere gode tjenester. En aldrende befolkning vil kreve nytenkning med ny teknologi og effektive løsninger i årene framover.

Vi vil ha mer fokus på forebyggende tiltak og god folkehelse

Høyre vil bevilge ressurser til å jobbe langsiktig med forebyggende tiltak innen folkehelse, kultur, idrett og frivillighet. Dette vil være avgjørende viktig for å holde de sosiale kostnadene nede. Vi må ha en innovativ kommuneadministrasjon som evner å effektivisere driften i takt med ny kunnskap og teknologi. I Nittedal Høyre vil vi arbeide for å forenkle og fjerne og administrative barrierer.

Vi vil bidra til at kommunen oppleves som en positiv medhjelper og tilrettelegger

Høyre ønsker å liv og lys i eksisterende bygg og lokalmiljøer. Vi vil ta utgangspunkt i eksisterende infrastruktur og finne muligheter sammen med frivilligheten, med private og med jobbskaperne. Høyre vil ha sterkt fokus på å legge til rette for næringslivet gjennom å fremme nyskaping og sørge for at kommunen er en positiv medhjelper og tilrettelegger. Vi skal være positive til private initiativ – som helsepark på Glittre, videreutvikling av Varingskollen og andre tiltak som bidrar til utvikling, vekst, arbeidsplasser og gode tjenester.

Miljømessig bærekraft – grønt og framtidsrettet Nittedal

Nitelva er bygdas pulsåre og Høyre vil verne om den

Nittedal Høyre legger til grunn at alt vi gjør skal hensynta naturens tålegrense. Vi skal ta vare på marka, de grønne områdene, matjorda vår og elva. Nitelva er bygdas pulsåre, og Høyre vil prioritere å verne om den.

Vi vil ha flere lokale handelstilbud, servicetjenester og kortreiste arbeidsplasser i hele bygda

Vi må bidra til å nå klimamålene gjennom fokus på energieffektive offentlige bygg og anlegg, samt bidra til lokale handelstilbud og arbeidsplasser. Høyre vil ha mer aktiv transport gjennom gange og sykkel til skole, jobb og fritidsaktiviteter. Trygge gode bomiljøer med nærhet til tog og kollektivtransport er veien mot et mer bærekraftig og framtidsrettet Nittedalssamfunn.

Vil vil sikre Nittedals ulike kulturlandskap og ta vare på naturressursene våre

Vi vil ha et ekstra høyt fokus på jordvern for å ivareta Nittedals unike kulturlandskap og sikre lokal så vel som global matproduksjon. Å jobbe for å legge RV4 i tunneler gjennom Nittedal er viktig for miljøet i bygda, og helt avgjørende for å kunne sikre våre jordbruksarealer og bygdas identitet og estetikk. Dette er en av Nittedal Høyres viktigste kampsaker for et grønnere og framtidsrettet Nittedal.

Vi vil ha trygge gode bomiljøer og attraktive møteplasser i alle tre deler av kommunen

Aktive, trygge bomiljøer i alle tre deler av kommunen skal prioriteres. Vi skal ha fokus på gode møteplasser for innbyggere og sikre at bygda vår tar vare på Nittedals unike kvaliteter som en langstrakt, grønn og bynær kommune.

I Nittedal Høyre jobber vi alltid for de viktigste oppgavene først: gode skoler, barnehager og en trygg og verdig eldreomsorg. Vi er opptatt av å finne løsninger sammen med innbyggerne, med private og med frivilligheten. I en krevende økonomisk tid er det avgjørende for gode tjenester at alle gode krefter spiller på lag. Vi har respekt for innbyggernes privatøkonomi og er opptatt av lavest mulig skatte- og avgiftsnivå i kommunen. Nittedal Høyre har styrt kommunen uten eiendomsskatten tidligere, og vil jobbe målrettet for å komme dit igjen.

Valgprogrammet som ligger til grunn for våre prioriteringer ligger lenger ned på nettsiden. Møt oss på stand eller ta kontakt om dine viktige saker. Vi er klare for å farge Nittedal blå, for et mer bærekraftig og framtidsrettet Nittedalssamfunn med ordfører Rune Winum i front.