Dette skal Høyre i Nittedal jobbe for

Vi prioriterer de viktigste oppgavene først: innholdet i skolen, trygge gode barnehager og en trygg og verdig eldreomsorg i egen bygd. Skatter og avgifter skal holdes nede, og vi skal ta alle gode krefter i bruk for å løse utfordringene framover: innbyggerne, frivilligheten og private.

Vi må spille på lag med alle gode krefter i lokalsamfunnet vårt for en mer løsningsorientert tilnærming til utfordringene kommunen står ovenfor.

Vi skal styrke frivilligheten med langsiktige og forutsigbare rammer.

Vi tror på frivilligheten som en av våre viktigste samfunnsutviklere. Vi ønsker derfor en mangfoldig og sterk frivillighet i et inkluderende samfunnsliv. Idrett, friluftsliv, kultur og øvrig foreningsliv skal styrkes med langsiktige og forutsigbare rammer. I Høyre jobber vi for et aktivt lokalsamfunn som medvirker til demokratibygging og felles identitet. Medvirkning i beslutninger der aktørene lyttes til og tas med i prosessene skal sikre gode og langsiktige løsninger og fortsatt gode vilkår for alt frivillig arbeid.

Våre eldre skal oppleve en trygg og verdig alderdom i egen bygd. Helsehus skal bygges i midtre.

Det skal være trygt og godt å bli gammel i Nittedal. Vi skal jobbe aktivt og målrettet for at eldre som trenger det sikres sykehjemsplass i egen kommune. Skytta og Døli skal videreutvikles til sykehjem med kapasitet, kompetanse og kvalitet. Tomt for helsehus skal på plass i midtre. Helsehuset skal romme en bredde i dagtjenester og aktivitetstilbud og være et midtpunkt for eldre i kommunen. Eldre skal oppleve trygghet og forutsigbarhet i tjenestene. Seniorene våre er en ressurs, og eldreforeningene våre, eldre og pårørende skal bli lyttet til når framtidens eldreomsorg bygges.

Ja til privat og offentlig samarbeid for best mulig kvalitet på tjenestene

Private tilbydere av velferdstjenester er ikke en trussel mot tjenestetilbudet i kommunen, men en mulighet for å gjøre det bedre. Vi er positive til private initiativ som bidrar til å løfte tjenestene i kommunen, innenfor barnehage, pleie- og eldreomsorg. Private utviklere på Glittre skal vi bidra til å finne løsninger for. Private og kommunale barnehager skal oppleve like rammevilkår. Friskoler som ønsker å etablere seg i Nittedal skal møtes positivt av kommunen med mål om å finne løsninger. Vi vil ha alle gode krefter med på laget for å gjøre tilbudet i kommunen bedre.

Vi jobber for kvalitet i skole og barnehage og et løft for laget rundt eleven

Vi jobber for gode skoler og barnehager der folk bor, som er åpne for egenorganisert og frivillig aktivitet i kvelder og helger. Laget rundt eleven må styrkes, vi har behov for flere alternative opplæringsarenaer og et mer fleksibelt barnehageopptak. Private barnehager er avgjørende for at familiekabalene i Nittedal skal gå rundt. Ansatte, barnehagedrivere og foreldre må oppleve at sin barnehage har nødvendige og forutsigbare økonomiske rammevilkår for å sikre tilstrekkelig voksentetthet og kvalitet. Private og kommunale barnehager skal ha like vilkår for drift.

Gode skoler, attraktive nærsentre og aktivitetstilbud skal sikres i alle tre deler av bygda.

Aktive, trygge bomiljøer i alle tre deler av kommunen skal tas vare på og videreutvikles. Vi skal ha fokus på gode møteplasser for innbyggere og sikre at bygda vår tar vare på Nittedals unike kvaliteter som en langstrakt, grønn og bynær kommune. Mo skal utvikles som kommunesenter, men i en målestokk som passer for Nittedal og med fokus på stedskvalitet. Vi er positive til bomiljøer i nærheten av tog, som i nordre del av kommunen for å møte framtidens behov for mer bærekraftige transportløsninger.

Nittedal skal være en næringsvennlig kommune som fokuserer på løsninger.

Høyre vil ha sterkt fokus på å legge til rette for næringslivet gjennom å fremme nyskaping og sørge for at kommunen er en positiv medhjelper og tilrettelegger. Vi skal være positive til private initiativ som bidrar til utvikling, vekst, arbeidsplasser og gode tjenester i kommunen. Næringslivet skal møte en moderne og effektiv kommune som gjør det enkelt å drive næringsvirksomhet, enten bedriften er nystartet eller etablertEksisterende planverk må gjennomgås og tilpasses dagens situasjon og krav. Saksbehandlingstiden ved plan- og bygningsetaten må ned.

Ny RV4 skal bygges via tunneler.

Vi vil ta vare på Nittedals unike kulturlandskap og ta vare på naturressursene våre. Vil ha et ekstra høyt fokus på jordvern for å ivareta Nittedals unike kulturlandskap og sikre lokal så vel som global matproduksjon. Å jobbe for å legge RV4 i tunneler gjennom Nittedal er viktig for miljøet i bygda, og helt avgjørende for å kunne sikre våre jordbruksarealer og bygdas identitet og estetikk. Dette er en av Nittedal Høyres viktigste kampsaker for et grønnere og framtidsrettet Nittedal og en sak vi må stå sammen om for å bli prioritert når veimidler fordeles og framtidens samferdselsløsninger bygges.

Vi jobber for lavest mulig skatte- og avgiftsnivå i kommunen.

Høyre har drevet kommunen uten eiendomsskatt tidligere, og skal jobbe målrettet for å få dette til igjen. Vi vil holde skatte- og avgiftsnivået nede for å sikre innbyggerne mest mulig råderett over egen økonomi. Vi er opptatt av å skjerme innbyggernes privatøkonomi og sørge for at fellesskapets midler prioriteres til de viktigste oppgavene først.

Vi vil ha et løft for folkehelsa, for psykisk helse og for rus- og psykiatriomsorgen.

Etter år med pandemi må det til et felles løft for den fysiske og psykiske helsa i kommunen. Psykisk og fysisk helse henger sammen, og mange har falt fra det sosiale fellesskapet et godt utbygd aktivitetstilbud betyr. Vi må samarbeide med private og frivilligheten om de gode løsningene og sikre gode møteplasser for alle generasjoner i alle tre deler av kommunen. Rus- og psykiatriomsorgen må styrkes og det gode arbeidet som gjøres i lokalforeninger fra sør til nord i bygda må løftes opp og fram og gjøres tilgjengelig for flere.