Vår arealpolitikk

Nittedal Høyre vil ha en langsiktig arealplan som forholder seg til bærekraftsmål, som bidrar til ansvarlig ressursforvaltning og som legger opp til trygge, gode bomiljøer i flere kollektivnære deler av kommunen.

Ved revidering av arealplan må vi ta utgangspunkt i at Nittedal er en langstrakt kommune, og jobbe for en helhetlig plan som sikrer hensiktsmessig utvikling i alle tre deler av kommunen.

Når folk flytter til Nittedal må de oppleve en skole med ledig plass. De må slippe å kjøre på kryss og tvers i hele kommunen for å levere egne barn i barnehagen. Våre eldre må vite at de får sykehjemsplass i egen kommune og de må vite at kommunen lytter til hva som er de faktiske behovene i framtidens eldreomsorg. En arealstrategi der 80% av kommunens vekst skal legges til midtre del av kommunen har ikke gitt oss ønsket utvikling. Når arealplan nå er til revidering, må vi derfor se på flere områder for vekst. Som kommune må vi sikre utvikling av hensiktsmessige boligmiljøer og sørge for en infrastruktur og tjenestekapasitet som henger sammen med de utfordringene vi står i.

I Høyre er vi opptatt av at gode bomiljøer må bygges med utgangspunkt i nærsentere og servicetilbud i alle tre deler av kommunen. Ledige bygg og lokaler må tas i bruk og vi må finne muligheter sammen med private og med innbyggerne selv. Ensidig fokus på midtre, men uten en helhetlig plan har gitt oss en uhensiktsmessig miks av høyblokker, kortsiktige inngripende byggeforbud og en rekke klagesaker. Når arealplan er til revidering må vi derfor bidra til å finne muligheter som gjør at Nittedal får utvikle seg på en mer hensiktsmessig måte framover. En fornuftig og langsiktig arealplan krever bredt politisk flertall, og det krever at samtlige av oss bidrar til å se på utfordringene i hele kommunen under ett og ikke bare ett enkelt område (sentrum).

Ap fortsetter å holde på målet om «den helhetlige planen for sentrum», som løsningen på alle arealmessige utfordringer i Nittedal. Her er vi grunnleggende uenige i tilnærmingen. Vår bekymring er at gårsdagens arealstrategi ikke gir oss ønsket utvikling, og at vi dermed ender med å miste muligheter, samtidig som vi bygger ned verdifullt areal. Verden er i endring, det stilles høyere krav til vern av matjord og bærekraftsmål. Dette må vi forholde oss til og ta ansvar for også lokalt. Vi er positive til utvikling og utvidelser på området Mo / Mokollen som en forlengelse av dagens senterstruktur med Mosenter, kulturhus, rådhus og kirke, men i et mer beskjedent omfang enn Ap legger opp til. Å holde på målet om at 80% av boligveksten skal legges her, slik Ap gjør, bidrar til at utviklingen i for stor grad får handle om boliger og boligvekst. Dette gir ikke ønsket utvikling, verken for sentrum / Mo eller for resten av kommunen. I Høyre vil vi se på andre områder, også i nordre del, som kan utvikles.

At spennende planer f.eks i Varingskollen avslås med begrunnelsen «at det er for langt unna Mo», er et av mange eksempler på at 80/20 ikke gir oss hensiktsmessig utvikling. 32 minutter med tog fra Oslo, gjør Varingskollen til et både nåværende og framtidig spennende sted for utvikling. Da må vi som kommune være positive til innspillet. Flere Oslo-nære kommuner har plukket ut flere områder «prioritert for vekst». I vår langstrakte kommune med vei som barriere på langs, er dette et naturlig grep for å bidra til jevnere vekst om flere knutepunkt. Flere boligområder gir en mer hensiktsmessig vekst med rom for flere typer boliger og boligtyper. Dette er vi tjent med som kommune, både på kort og lang sikt.

Samfunnsdelen i kommuneplan som H, FrP, V, KrF og MDG har klart å enes om forholder seg til nettopp dette. Partiene har erkjent utfordringene med nåværende mål, og åpner for en tilnærming som ikke setter fornuftig utvikling på Mo og Rotnes opp mot en fornuftig utvikling i resten av bygda. Partiene har blitt enige om en tilnærming som tar utgangspunkt i eksisterende infrastruktur, kollektivtilbud og målet om å verne dyrkbar mark og matjord, samt sikre kort avstand til daglige funksjoner. Dette opplever vi i Høyre som et første skritt på veien mot en mer bærekraftig og framtidsrettet arealplan. Partiene er enige om at tiltak også lenger nord i bygda må sees på med en mer positiv tilnærming, og at det samme gjelder for søndre, der Hagan åpner for bedre lokale tilbud og tjenester nærmere der folk bor. Arealinnspill som åpner for flere seniorboliger og barnehager er hva vi trenger mer av både nå og framover, og må på plass i alle deler av kommunen.

Nittedal kommer alltid til å være en langstrakt kommune med marka i vest og øst. For å bevare Nittedals grønne preg, samtidig som vi åpner for vekst, må vi vedta en arealplan som fungerer i alle tre deler av kommunen. Og vi må jobbe for en veiløsning som fungerer fra Gjelleråsen til Stryken – ikke bare rundt Mo. Høyres standpunkt om at veiutvidelse under bebyggelsen (og ikke gjennom) er den beste for langsiktig og helhetlig utvikling av kommunen står fast. Når den helhetlige veiløsningen for RV4 Oslo – Gjøvik nå skal sees på på nytt, vil vi bidra til at tunneler via Nittedal er løsningen det skal jobbes for lokalt.