Bærekraft i alt vi gjør

Nittedal Høyre vil utvikle bygda til det beste for framtidige generasjoner. Vi er opptatt av det private initiativ, frivilligheten og den skapende virksomheten som bidrar positivt i lokalmiljøet. Høyre er opptatt av de lange linjene, og at valg vi gjør her og nå får konsekvenser for mulighetene og handlingsrommet fremover. Bærekraftsmålene er fundamentet for utviklingen av økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

Bærekraft i alt vi gjør skal være gjennomgående i Nittedal Høyres program 2023 – 2027

Sosial bærekraft – limet i samfunnet

Vi vil at frivilligheten skal styrkes gjennom langsiktige og forutsigbare rammer

Vi tror på frivilligheten som en av våre viktigste samfunnsutviklere. Vi ønsker derfor en mangfoldig og sterk frivillighet i et inkluderende samfunnsliv. Idrett, friluftsliv, kultur og øvrig foreningsliv skal styrkes med langsiktige og forutsigbare rammer. Dette skal være vår metode for å styrke felles innsats og samarbeid. Høyre ønsker et aktivt lokalsamfunn som medvirker til demokratibygging og felles identitet. Medvirkning i beslutninger skal sikre gode og langsiktige løsninger.

Vi vil ha mer brukermedvirkning og at barn, unge og eldre skal bli hørt.

Våre folkevalgte råd skal sammen med barn og unges kommunestyre være viktig stemmer i den framtidige samfunnsbyggingen. Vi vil at barn og unge og eldre skal bli hørt. Vi vil aktivt lytte til og ta deres betraktninger med i vårt arbeid slik at vi sammen kan finne de gode løsningene og et inkluderende fellesskap.

Vi vil ha gode skoler og barnehager der folk bor.

Vi ønsker gode skoler og barnehager der folk bor, som er åpne for egenorganisert og frivillig aktivitet i kvelder og helger. Skolen og barnehager som attraktive nærmiljøarenaer skal sikres gjennom tidlig og aktiv medvirkning med våre brukerråd, samt gjennom forutsigbare økonomiske rammer.

Vi vil at eldre i Nittedal skal lyttes til og sikres sykehjemsplass i egen kommune

Det skal være trygt og godt å bli gammel i Nittedal. Vi skal jobbe aktivt og målrettet for at eldre som trenger det sikres sykehjemsplass i egen kommune. Sykehjemmene og eldreomsorgen skal rustes opp. Eldre skal oppleve trygghet og forutsigbarhet i tjenestene, og pårørende skal bli lyttet til.

Økonomisk bærekraft – grunnlaget for gode tjenester

Vi vil ha flere i arbeid og gjennomført utdanning

God økonomisk bærekraft sikres best ved å få flest mulig innbyggere ut i arbeid og gjennomført utdanning. Dette sikrer inntektene våre og reduserer sosiale kostnader. Høyre tror vi klarer å utnytte ressursene best gjennom gode partnerskap mellom kommune, næringsliv, frivillige organisasjoner og sosiale entreprenørskap.

Vi jobber for langsiktige og helhetlige prioriteringer som er avgjørende for gode tjenester.

Vår økonomiske bærekraft er avgjørende for vår evne til å kunne levere gode tjenester. En aldrende befolkning vil kreve nytenkning med ny teknologi og effektive løsninger i årene framover.

Vi vil ha mer fokus på forebyggende tiltak og god folkehelse

Høyre vil bevilge ressurser til å jobbe langsiktig med forebyggende tiltak innen folkehelse, kultur, idrett og frivillighet. Dette vil være avgjørende viktig for å holde de sosiale kostnadene nede. Vi må ha en innovativ kommuneadministrasjon som evner å effektivisere driften i takt med ny kunnskap og teknologi. Høyre vil arbeide for å forenkle og fjerne og administrative barrierer.

Vi vil bidra til at kommunen oppleves som en positiv medhjelper og tilrettelegger

Høyre ønsker å ta hele bygda i bruk og utnytte eksisterende ressurser optimalt. Høyre vil ha sterkt fokus på å legge til rette for næringslivet gjennom å fremme nyskaping og sørge for at kommunen er en positiv medhjelper og tilrettelegger.

Miljømessig bærekraft – grønt og framtidsrettet Nittedal

Nitelva er bygdas pulsåre og Høyre vil verne om den

Nittedal Høyre legger til grunn at alt vi gjør skal hensynta naturens tålegrense. Vi skal ta vare på marka, de grønne områdene og elva. Nitelva er bygdas pulsåre, og Høyre vil prioritere å verne om den.

Vi vil ha flere lokale handelstilbud, servicetjenester og kortreiste arbeidsplasser i hele bygda

Vi må bidra til å nå klimamålene gjennom fokus på energieffektive offentlige bygg og anlegg, samt bidra til lokale handelstilbud og arbeidsplasser. Høyre vil ha mer aktiv transport gjennom gange og sykkel til skole, jobb og fritidsaktiviteter.

Vil vil sikre Nittedals ulike kulturlandskap og ta vare på naturressursene våre

Vi vil ha et ekstra høyt fokus på jordvern for å ivareta Nittedals unike kulturlandskap og sikre lokal så vel som global matproduksjon. Å jobbe for å legge RV4 i tunneler gjennom Nittedal er viktig for miljøet i bygda, og helt avgjørende for å kunne sikre våre jordbruksarealer og bygdas identitet og estetikk. Dette er en av Nittedal Høyres viktigste kampsaker for et grønnere og framtidsrettet Nittedal.

Vi vil ha trygge gode bomiljøer og attraktive møteplasser i alle tre deler av kommunen

Aktive, trygge bomiljøer i alle tre deler av kommunen skal prioriteres. Vi skal ha fokus på gode møteplasser for innbyggere og sikre at bygda vår tar vare på Nittedals unike kvaliteter som en langstrakt, grønn og bynær kommune.