Framtidens Nittedal

Nittedal Høyre vil jobbe for et miljøvennlig sentrum med flott arkitektur, tilpasset Nittedals unike kvaliteter som en grønn og vakker kommune. Vi vil jobbe for en utbygging vi kan være stolte av og som ivaretar bærekraftsmål og ventet befolkningsvekst. Dette jobber Nittedal Høyre for og det forutsetter veiutvidelse av RV4 i tunnel.

Illustrasjon: CadMan / Dyrvik Arkitekter AS

Ved behandling av kommuneplan og arealstrategi 2022 – 2034 har Nittedal Høyre tatt utgangspunkt i de foreliggende planene utarbeidet av Nittedal kommune, plansmieprosessen, Holthe-rapporten (kostnadsanalyse), Swecos geotekniske analyse, kommunedelplanen med konsekvensanalyse, Statens Vegvesens verdi- og sårbarhetsanalyse, Statens Vegvesens silingsrapport og Multiconsults ROS-analyse, Asplan Viaks verdianalyse av rv.4 og Rambølls verdianalyse av rv.4.

Nittedal Høyre er opptatt av at vi bygger et attraktivt sentrum som spiller på de viktige fordelene Nittedal har. Vår nærhet til naturen, et rikt kulturlandskap og et støy- og forurensningsfritt boligmiljø bør danne grunnlaget for at Nittedal sentrum vil bli et attraktivt sted å bosette seg. Sentrumsutviklingen og rv.4 henger nøye sammen, og vi ser at med rv.4 i tunnel åpner det seg en rekke nye muligheter som bør vurderes.

Den nåværende sentrumsplanen har åpenbare svakheter som ikke er godt nok belyst, og vi vil her peke på noen av dem.

Den nåværende sentrumsplanen har som premiss at det skal bygges en veisløyfe som skal danne en barriere mot 200-årsflom fra Nitelva. Dette skal skje i form av en steinfylling som er fire meter høy, nesten 30 meter bred og som strekker seg fra rundkjøringen på Mo til Måsan. Klemt sammen på arealet mellom disse enorme steinmassene og dagens rv.4 er så sentrum planlagt.

Statens Vegvesen har sagt at bebyggelsen som ligger tett inntil veien må ha rette, støyisolerte fasader, ellers blir det fremmet innsigelse. Det må bygges høye blokker med slike fasader langs en strekning på 500-600 meter for å skjerme for støy og forurensing, og det må bygges svært høyt for å kunne forsvare økonomien i utbyggingen. Alle masser i hele området på ca 40 mål må nemlig byttes ut da det er kvikkleire ned til 50-60 meter. Dette gir en gigantisk ekstrakostnad som antydes å være på en halv milliard og som må tas igjen i form av antall boliger som skal bygges.

Den foreslåtte planen med sløyfe vil påvirke bomiljøet i sterk grad, noe Statens Vegvesen også sier i sin egen utredning om negative konsekvenser for etablering av fire-felts vei gjennom sentrum av Nittedal:

• Lav standard, mye 60 km/t sør for Hakadal

• Ev. manglende parallell vei gir større risiko for forsinkelser ved ulike arbeider og hendelser

• Mye av barrierevirkningen opprettholdes

• Øker støy og luftforurensning samt sementerer og forsterker de eksisterende trafikkproblemene gjennom Nittedal

• Kan utsette realiseringen av en løsning med høyere standard

• Kan medføre innløsning av ganske mye randbebyggelse mellom tettstedene hvis man skal bygge parallell vei og sanere alle avkjørsler på begge sider av veien

• Vil gi store trafikkforstyrrelser i anleggsperioden

Statens Vegvesen konkluderer selv i «Kommunedelplanen med konsekvensanalyse» med at rv.4 lagt i tunnel vil forbedre attraktivitet, potensial og bruksmuligheter i Rotnes tettsted/Nittedal sentrum. Vegvesenets egen analyse av støy viser at store deler av Nittedal sentrum vil bli liggende i rød støysone, og dette antas å ha en betydelig innvirkning på folks vilje til å benytte Nittedal sentrum til rekreasjon og handel og også til å kjøpe bolig der.

Det har også kommet en rekke innspill i forbindelse med rulleringen av kommuneplanen som Høyre mener danner grunnlag for å se på sentrumsplanene med nye øyne. Uten å ta standpunkt til disse planene kan vi kort nevne følgende:

• Det er fremmet egen reguleringsplan for utbygging av Mo gård (av eier). Dette gir en utbygging vest for rv.4 som kan sikre Nittedal utbyggingsmuligheter i overskuelig fremtid og overflødiggjør byggingen av sløyfe.

• Dette forsterkes av at det i tillegg er utviklet egne planer for utbygging av Rotneshagen, Berger Skog, Bjertnes og fortetting på Tumyrhaugen som sikrer tilgang på vekstområder uten å måtte bygge sløyfe.

• Jernbaneverket bygger om og utvikler Nittedal stasjon for sterkt økt kapasitet med doblet antall avganger, dette styrker kollektivtilbudet vesentlig.

Kort oppsummert: Sentrumsplanen med sløyfe er gått ut på dato, og tilfredsstiller ikke de nye bærekraftsmålene til Nittedal kommune. Alle de tre prosjektene nevnt ovenfor ligger innenfor området som er definert som sentrumsområde hvor 80% av utbyggingen skal foretas. Kravet i fylkets areal- og transportplan blir dermed oppfylt. Utbyggingen vil totalt sett være så stor at den sikrer Nittedal kommune en årlig vekst på 1,7%, noe som utløser veksttilskuddet fra staten, pt 17,8 mill pr år.

Høyre mener Nittedal kommune nå har alle muligheter til å tenke nytt og skape en utvikling av et sentrum vi alle kan være stolte av. Et miljøvennlig sentrum med flott arkitektur, tilpasset Nittedals unike kvaliteter som en grønn og vakker kommune. En utbygging vi kan være stolte av.