Innbyggeren i fokus – forenkling og fornying

Kommunen skal være til hjelp

Nittedal Høyre er opptatt av at innbyggerne skal oppleve å få god og rask hjelp i møte med kommunen. Avbyråkratisering og forenkling av saksbehandlingsrutiner er veien dit. Høyre vil gi administrasjonen tilstrekkelig mandat og handlingsrom til det beste for innbyggerne. Gjennom gode delegasjonsreglementer til komiteer og administrasjon, skal saksbehandlingsrutiner forenkles og politikere involveres. Nittedal Kommune skal være en aktiv bidragsyter for god veiledning før, under og etter en byggesaksprosess. Saksbehandlingstiden skal ned og man skal aktivt søke å veilede og ikke bare korrigere, slik at saker ikke sendes unødig frem og tilbake.

Nittedal Høyre vil:

  • Videreutvikle IKT og servicetjenestene for å effektivisere kommunens forvaltning og saksbehandling.
  • At du som innbygger skal oppleve et brukervennlig og godt tjenestetilbud.
  • Ha politikere som framsnakker og samarbeider med administrasjonen til det beste for innbyggerne
  • Invitere til privat og offentlig samarbeid på flere utvalgte områder.
  • At innbyggere skal oppleve samsvar mellom tjenester, saksbehandling og gebyrer, og få nødvendig hjelp og veiledning for å komme i mål med ønsket tiltak.
  • Evaluere og utvikle gode løsninger med utgangspunkt i hvordan ulike grupper opplever ulike tjenester i kommunen med mål om å gjøre tjenestene bedre.
  • Få på plass en elektronisk byggeveileder (ev informasjonsskriv) i kommunen som kan forenkle saksgangen og å gjøre den mer forutsigbar. 

Nittedal skal være en attraktiv kommune å bo og jobbe i. Nittedal Høyre heier på mennesker som ønsker å skape noe, og vil alltid være positive til initiativ som bidrar til å løfte tjenestetilbudet i kommunen.