Mangfold, inkludering og integrering – like muligheter for alle

Like muligheter for alle

Nittedal Høyre ønsker å sikre like muligheter for alle, for å oppnå rettferdighet, bærekraft og alles demokratiske rett til å delta i Nittedalssamfunnet. Med dette mener vi at man uavhengig av kulturell bakgrunn, seksuell legning, nedsatt funksjonsevne eller minoritetstilhørighet skal ha lik rett til å delta i Nittedalssamfunnet og kunne leve frie og selvstendige liv.

Innbyggerne som ressurs

Nittedal vil bli utfordret på å bosette enda flere flyktninger årene framover. Gjennom gode samordnede integrerings- og inkluderingstiltak vil flyktningene kunne bli en viktig ressurs. Et godt tverrfaglig samspill er avgjørende for å få en god integrering i lokalsamfunnet vårt. Barnehage, skole, næringsliv og frivillighet må spille på lag for å inkludere enda flere i det gode liv i Nittedal. Høyre ønsker blant annet at frivillighet og samfunnsliv skal få et langt større fokus som en arena for både nettverksbygging, relasjonsbygging og økt kompetanse. Det skal legges til rette for at kultur og idrettsarenaer samt nærfriluftslivsområder er universelt tilrettelagt for alle.

Høyre vil få på plass en tiltaksplan for mangfold, inkludering og integrering i Nittedal som skal bidra til å:

• Gjøre det enklere for arbeidsføre med en funksjonsnedsettelse å komme ut i jobb
  • Sikre at personer med utviklingshemming får tjenester som i størst mulig grad gjør det mulig å leve fullverdige liv
  • Forsterke arbeidet for likestilling og aksept for alternative livsvalg i minoritetsmiljøer
  • At familier med barn med funksjonsnedsettelser skal sikres gode, tilrettelagte, helhetlige og koordinerte tjenester
  • Samarbeide med frivilligheten som integreringsarena.
  • Kartlegge flyktningers kompetanse og lokale kompetansebehov.
  • Sørge for målrettede kvalifiseringsløp som setter enda flere ut i arbeid i tråd med deres kompetanse.
  • Avdekke og forebygge negativ sosial kontroll i samfunnet.
  • Samarbeide med nabokommuner for å utfylle hverandres ressurser og kompetanse.
  • Sørge for flere varig tilrettelagte arbeidsplasser i kommunen slik at flere får en fot inn i arbeidslivet og aktivitet.
  • Jobbe aktivt for å inkludere minoriteter som ressurspersoner i lokalsamfunnet vårt.