Vi trenger aldersgrense på sosiale medier

Selvfølgelig har foreldre et ansvar for barns skjermbruk og sosiale medier. Men når noe er skadelig for barn, mener jeg samfunnet også har et ansvar for å sette begrensninger.

Karoline Roheim Aarvold, fylkestingsrepresentant

Aldersgrense på sosiale medier handler egentlig ikke om skjermtid og grenser. Det handler om barn som blir presset til å sende nakenbilder på Snapchat, om ungdommer ned i 12-årsaldere som blir eksporter for voldelige og høyreekstremistiske videoer på Tiktok, og om mobbing, utestengelse og trakassering.

Det handler om lukkede jentegrupper på Instagram som inspirerer hverandre med selvskading, alvorlige spiseforstyrrelser og selvmordsforsøk, det handler om usensurert og omfattende reklame mot barn, og det handler om avhengighet, manglende konsentrasjonsevne og psykiske problemer.

Over 90 prosent av alle barn mellom ni og elleve har mobil i dag, og over halvparten av norske tiåringer bruker sosiale medier. Fra og med 12 år er ni av ti barn på sosiale medier, og nesten halvparten av unge bruker mer enn fire timer hver eneste dag på sosiale plattformer på nett.

Sosiale medier og algoritmer er rigget for å eksponere oss for innhold som barn ikke bør utsettes for eller er modne nok for å håndtere, og de er rigget for å skade avhengighet og scrolling. Algoritmene bryr seg ikke om alder, reklame eller innhold. De vil bare at du skal bruke mest mulig tid på plattformen, uansett om du er ti eller førti.

Det er faktisk umulig for oss foreldre begrense algoritmenes konsekvenser, uansett hvor god kontroll vi har over hva tolvåringen ser på YouTube eller hvor mye tid de bruker på mobilen hver dag.

Og nå vet vi mye om hvordan sosiale medier påvirker barn negativt. Det går utover søvn, konsentrasjonsevne, selvbilde og sosiale ferdigheter, og flere studier viser også at det øker risikoen for psykisk uhelse.

I den fysiske verden skjermer vi barna våre for skadelig innhold og produkter. Vi setter aldersgrenser for filmer, for alkohol, for solarium, for bilkjøring og for rus og tobakk, og det er strenge og omfattende regler for reklame rettet mot barn og unge.

Men på nettet har det til nå vært fritt frem på plattformer med innhold som åpenbart ikke er laget for barn. Og selv om plattformene i teorien har 13-års aldersgrense, er det i praksis umulig for foreldrene å sette begrensninger.

Derfor bør der innføres en håndhevbar aldersgrense på sosiale medier, fordi samfunnet har et ansvar for å beskytte barn. Vi kan ikke overlate barns oppvekst til Snapchat eller Instagram. Det er et eksperiment vi ikke kan være med på.