Widerøe-kuttene: Utrolig skuffende!

Denne uken ble det kjent at flyselskapet Widerøe kutter 4.000 avganger i distriktene.

Jonny Finstad synes det er utrolig skuffende at Widerøe kutter kraftig ned i antall avganger.
Norge er langt, kaldt og spredtbygd, og ofte er vi rett og slett nødt til å fly. Likevel velger Widerøe å kutte kraftig ned i antall avganger.

-Dette er utrolig skuffende av Widerøe, og trist for befolkningen i distriktene som får et redusert flytilbud, sier Høyres stortingsrepresentant og medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Jonny Finstad.

-Vi trenger et bedre tilbud på kortbanenettet – ikke dårligere, legger han til.

Kutter helt nødvendig transport i distriktene

I en pressemelding opplyser selskapet at årsaken er økte utgifter over flere år.

-Widerøe etterlyste avgiftskutt, og det klarte vi nylig å få til. 40 millioner utgjør det for Widerøe. Deres svar er isteden nye kutt på kommersiell produksjon, sier Finstad.

Finstad minner om at vi må huske på de geografiske realitetene, og at kortbanenettet er en viktig del av norsk kollektivtransport: Finnmark alene er større enn Danmark, og tar du med Troms blir det større enn hele Irland. Nordland er nesten like stort som Sveits. Du bruker en halvtime på å fly fra Bodø til Tromsø, men hvis du kjører tar det åtte og en halv time.

-Widerøe bruker åpenbart kuttene og befolkningen som pressmiddel for å få bedre rammebetingelser for sin kommersielle flydrift, sier Finstad. Og legger til:

-Det hjelper ikke befolkningen at samferdselsdepartementet og Widerøe er uenige om årsakene.

Monopol på kortbanenettet

-Widerøe har i realiteten monopol på kortbanenettet, men har en flyflåte som er gammel og dyr i drift – og valgte heller å kjøpe nye store kostnadseffektive fly som ikke kan benyttes på kortbane, sier Finstad.

-Ved neste anbudsrunde bør staten gå gjennom anbudsregimet på statlig kjøp og legge til rette for at flere ruter omfattes av den statlige innkjøpsordningen, slik at vi unngår slike dramatiske kutt i ruteproduksjonen som følge av enkelt-flyselskapers disposisjoner og beslutninger, oppfordrer Finstad.