For skoleelever

Erna ønsker klasse 1a velkommen

Det viktigste for Høyre er at Norge har en god skole.
Vi skal skape flere jobber. Hvis du blir syk skal du få rask hjelp. Norge skal være et trygt land å bo i, og vi skal ta vare på jordkloden.

Velkommen til Høyres side for skoleelever!

I Høyre er vi opptatt av at du skal være sjef i ditt eget liv! Det betyr at i skolen skal du ha lærere som tilpasser seg ditt behov. For det er jo sånn at noen lærer fort, mens andre trenger litt mer tid. Du skal uansett kunne få den hjelpen du trenger.

Det samme gjelder om du for eksempel blir syk. Leger og sykepleiere må alltid høre på hvordan du har det. Og når du en dag skal begynne å jobbe skal du få bestemme mer over pengene du tjener.

Norge skal være et trygt land å bo i. Da er det viktig at vi har flinke folk i politiet, brannvesenet og på sykehusene. Men vi har alle et ansvar.

Derfor er det viktig at vi i Norge bryr oss om hverandre, har tillit til hverandre og viser respekt for hverandre. Den samme respekten må vi også vise overfor naturen og miljøet.

På denne nettsiden kan du se mer om politikken vi er opptatt av, fakta om partiet og hva vi gjør på Stortinget.

Vi håper du finner det du ser etter!

Våre viktigste saker

Skole

Vi vil ha verdens beste skole

Skolen skal gi muligheter for alle. For de som lærer sakte og for de som lærer fort. Høyre vil at en god lærer skal hjelpe deg i de fagene du synes er vanskelig.

Alle er forskjellige. Derfor er det viktig at vi har gode lærere som gjør skolen lærerik, morsom og forståelig for alle.

Du skal bli sett og føle at du har mulighet til å utvikle egne evner og ferdigheter.

Høyre vil:

• At alle skal lære å lese, skrive og regne skikkelig
  • At du ikke skal bli mobbet
  • At du skal ha flinke og motiverte lærere
  • At du skal ha en trygg og god skolevei slik at ingen blir skadet i trafikken

Les mer om vår skolepolitikk her

Helse

Du skal få rask hjelp når du er syk

Vi mener at du, sammen med dine foreldre eller foresatte, skal få lov til å være med på å bestemme hva slags hjelp du skal få hvis du blir syk. Mennesker som trenger ekstra hjelp skal også få en enklere hverdag.

Vi vet det er mange unge som har det vanskelig i hverdagen. Derfor er det viktig å gi hjelp før de vonde tankene blir for store.

Høyre vil:

• Ha nok helsesykepleiere i skolen
  • Gi deg og andre unge som strever med vonde følelser hjelp når du trenger det
  • At eldre på sykehjem skal få god og sunn mat, mer aktivitet og bedre hjelp

Les mer om vår helsepolitikk her

Jobb

Alle skal ha en trygg og god jobb

Vi vil at alle skal få seg den jobben de har lyst på når de blir voksne. Det er også viktig å ha en jobb hvor man føler seg velkommen, og det er viktig at vi skaper flere jobber slik at flere mennesker har en jobb å gå til. Derfor synes vi det er bra når unge har egne ideer og starter egne bedrifter.

Høyre vil:

• At alle skal ha en trygg og god jobb
  • Gi flere unge arbeidserfaring sånn at flere velger yrkesfag
  • Hjelpe deg som faller ut av skolen til å enten fullføre eller skaffe deg en jobb

Les mer om vår arbeidspolitikk her

Trygghet

Norge skal være et trygt land å bo i

Med alt som skjer i verden, spesielt terror, så er det viktig at vi har et godt forsvar som kan passe på oss og landet vårt, i tilfelle noen prøver å angripe oss.

De aller fleste følger lover og regler, men det finnes mennesker som noen ganger ikke gjør det. Da er det viktig å ha nok politifolk som kan stoppe dem som gjør noe ulovlig.

Høyre vil:

• At Norge skal fortsette å være et av verdens tryggeste land å bo i
  • Ha flere politifolk som passer på oss
  • Bekjempe terror i hele verden

Les mer om vår forsvars- og beredskapspolitikk her

Klima

Vi skal ta vare på jorden

En av de viktigste oppgavene vi har nå er å stoppe den globale oppvarmingen. Når du blir voksen skal jordkloden være i minst like god stand som den er nå. Da må vi få folk til å slutte med ødeleggelse av naturen, og spesielt all plasten i havet.

Norge er et rikt land. Derfor må vi være med på å finne opp ny teknologi som gjør verden renere.

Høyre vil:

• Finne opp teknologi som gjør at vi kan få mindre klimautslipp
  • Rydde all plast i havet og gi penger til de som jobber med dette
  • Ta vare på dyr og insekter ved å ha flere insekthoteller, hager og flere trær

Les mer om vår klima- og miljøpolitikk her

Om Høyre

Høyre er et liberal-konservativt parti. Det betyr at vi vil at du skal være sjefen i ditt eget liv, slik at du selv kan bestemme hva som er best for deg og din familie.

Vi vil at landet vårt skal bli bedre å bo i, uten at det skjer store forandringer.

Høyres ungdomsorganisasjon heter Unge Høyre. Den kan du lese mer om her.

Litt fakta:

Partileder

Erna Solberg

Stiftet

Medlemmer

Ca. 30.000

Slagord

Muligheter for alle

Skoleelev som gjør lekser på pult

Erna Solberg

Erna Solberg er Høyres partileder. Hun ble født i Bergen den 24. februar 1961. Erna har vært partileder siden 2004 og var statsminister i Norge fra 2013 til 2021.

Det å være partileder er mye jobb, men når Erna har tid så liker hun å lese bøker og gå på tur. Partilederen er veldig glad i dyr! Da hun var yngre gikk hun på korps, svømming og var med i speideren. Favorittfagene hennes var historie og samfunnsfag. Hun hadde egentlig lyst til å bli lærer eller kokk, men valgte til slutt å bli politiker.

Lyst til å vite mer? Les her:

Erna Solberg med en god kaffekopp

Høyre på Stortinget

Norge er et demokrati. Det vil si at det er folket som bestemmer. Det er folket som velger hvem som skal representere dem på Stortinget. Å representere betyr å snakke på vegne av flere. Stortinget består av 169 representanter. 36 av disse er fra Høyre.

Stortingets oppgave er å bestemme hvilke lover og regler vi skal ha i Norge. Stortinget bestemmer hva landets penger skal brukes til, og Stortinget passer på at regjeringen gjør jobben sin.