Kan det virkelig stemme at Jan Tore Sanner legger skylda på de eldre?

-Det er selvsagt helt feil, sier finansminister Jan Tore Sanner.

– Det er selvsagt helt feil, sier Jan Tore Sanner. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
Norge er et av verdens beste velferdssamfunn. Det innebærer blant annet at vi har gratis utdanning, gode helsetjenester og pensjon til eldre. Når oljeinntektene går ned og alderssammensetningen gradvis endres, må vi tenke nytt for å trygge velferden både for dagens pensjonister og for fremtidige generasjoner.

Nylig avgåtte finansminister, Siv Jensen og Sylvi Listhaug kommer i Aftenposten den 27.02.20 med en rekke uriktige påstander om finansminister, Jan Tore Sanner. De hevder blant annet at Finansministeren skylder på pensjonistene for at det blir strammere statsbudsjetter i årene som kommer.

Dette er selvsagt helt feil og en urimelig påstand fra en tidligere finansminister. At folk i Norge lever lenger er et gode og et tegn på at vi har et velfungerende velferdssamfunn, sier Sanner.

Han legger til at dagens pensjonister har jobbet gjennom et langt liv for sin pensjon og bygget det velferdssamfunnet vi alle verdsetter. Dessuten er det mange spreke pensjonister som fortsatt bidrar i sitt lokalsamfunn, som passer barnebarn, jobber dugnad og i aller høyeste grad er en ressurs for samfunnet.

Samtidig må vi anerkjenne at det er en utfordringer at det er færre yrkesaktive per pensjonist. Sammen med fallende oljeinntekter vil dette gjøre statsbudsjettene strammere i årene som kommer. Det vet også Siv Jensen, som uttalte akkurat det samme så sent som i januar i år, fortsetter finansministeren.

Sanner presiserer at det fremover er viktig å finne løsninger som gjør at Norge kan fortsette å bruke penger på gode velferdsordninger, viktige investeringer, og samtidig føre en ansvarlig økonomisk politikk.

Det forutsetter at vi lykkes med både å skape flere jobber og få flere i jobb: Flere ungdommer må fullføre videregående, vi må lykkes enda bedre med integreringspolitikken, mange av oss må stå lenger i jobb, avslutter han