Høyre vil vite mer om kvinnehelse

Vi vet for lite om kvinner og helse. Nå tar regjeringen initiativ til en ny NOU om kvinners helse og helse i et kjønnsperspektiv.

Høyres Camilla Strandskog er storfornøyd med nyheten om ny NOU om kvinnehelse. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

– Vi har for lite medisinsk kunnskap om kvinners helse og i forskningen er det i hovedsak mannens kropp som er norm. En NOU om kvinnehelse vil gi oss mer kunnskap slik at vi kan sørge for bedre helsetjenester for kvinner, sier Camilla Strandskog, stortingsrepresentant for Høyre og medlem av helse- og omsorgskomiteen.

Hun er glad for at regjeringen nå løfter fokuset på kvinners helse, og understreker at menn og kvinner fungerer forskjellig, også når det kommer til sykdom.

Menn og kvinner har ulike symptomer på samme sykdom

-Kvinner og menn kan ha ulike symptomer og reagere forskjellig på behandling med samme sykdom. Kvinner kan ha symptomer som ikke er kjent, og som på grunn av det kan føre til at en sykdom ikke oppdages, som for eksempel hjerteinfarkt. Kunnskap om disse forskjellene er viktig å få bedre frem slik at vi får en mer likeverdig helsetjeneste, uavhengig av kjønn, sier hun.

En ny NOU skal også ta for seg ulike temaer som vold i nære relasjoner, innvandrerkvinners tilgang på helsetjenester og psykisk helse.

Det er over 20 år siden det ble gjennomført en lignende NOU. Den ble levert i 1999.