– Vi skal gjøre det sammen, kontrollert og over tid

I 26 dager har vi levd med de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i fredstid. I dag besluttet regjeringen å lette på flere tiltak.

-Med godt lagspill har Norge klart å få kontroll på viruset, sa statsminister Erna Solberg under dagens pressekonferanse. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen/Høyre
Tiltakene ble innført for å hindre smittespredning og dempe presset på helsetjenesten. Før vi innførte de strenge tiltakene, smittet hver koronasmittede person i snitt 2,5 personer. Tall fra Folkehelseinstituttet viser at hver koronasmittede person sannsynligvis smitter under én ny person i snitt. Dette viser at tiltakene virker. Derfor besluttet regjeringen i dag å lette på noen av koronatiltakene.

Disse ukene har vist Norge på sitt aller beste. På vegne av regjeringen vil jeg si tusen takk til alle dere som har bidratt til at vi kan slå ned viruset, sa statsminister Erna Solberg (H) under dagens pressekonferanse.

Regjeringen letter på følgende tiltak

-Vi har nå sammen fått kontroll på viruset, derfor kan vi åpne opp samfunnet litt etter litt. Vi skal gjøre det sammen, kontrollert og over tid, sier statsminister Solberg.

Takket være en nasjonal dugnad og tiltak som virker har regjeringen besluttet å lette på følgende tiltak:

• Mot slutten av april oppheves hytteforbudet. Det vil si at det ikke lenger er straffbart å overnatte på hytta. Likevel er det fremdeles en nasjonal anbefaling å unngå fritidsreiser.
  • Regjeringen vil også gjenåpne barnehagene fra 20. april og senest 27. april. Forutsetningen er at dette skjer på en smittevernfaglig forsvarlig måte.
  • Grunnskolen åpner for elever på 1. til 4. trinn fra 27. april.
  • Skolefritidsordningen (SFO) åpner fra 27. april.
  • Frisører og andre virksomheter med en-til-en-kontakt vil få gjenoppta sin virksomhet hvis de følger krav om smitteverntiltak. Her skal det utarbeides en bransjestandard for smittevern i samarbeid mellom Folkehelseinstituttet og bransjen.
  • Det skal også utvikles en bransjestandard for helsetjenester med en-til-en-kontakt. Dette gjelder eksempelvis psykologer og fysioterapeuter. Disse kan drive mer som vanlig når forskriftsfestede krav om smittevern følges, og tidligst fra 20. april.
  • Videre vil regjeringen åpne videregående skoler for yrkesfagelever på VG2 og elever på VG3 som følger yrkesfaglig løp, dersom det kan gjøres på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Regjeringens overordnede mål er at elever skal tilbake på skolen før sommeren.
  • Institusjoner for høyere utdanning åpner for noen studenter og ansatte. Dette gjelder studenter og ansatte i rekrutteringsstillinger som er i slutten av sine studier eller prosjekter.

Skal skje gradvis og kontrollert

Regjeringen vil regelmessig vurdere tiltakene og strategien for å håndtere koronakrisen.

– Kampen mot viruset er ikke vunnet, selv om vi nå ser ut til å ha nådd målet om at hver person i gjennomsnitt ikke smitter flere enn én. Vi må fortsatt belage oss på strenge smitteverntiltak i lang tid. Gjenåpningen av samfunnet skal skje over tid og kontrollert. Dette skal vi klare sammen, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Les mer og se andre tiltak her.

Her kan du lese statsminister Erna Solbergs innledning under dagens pressekonferanse.

Her kan du se hele pressekonferansen.