11 ting å glede seg over på arbeidernes dag

Vi har kommet langt i Norge, og vi har mye å feire. Korona-pandemien gjør det det igjen blir litt annerledes 1. mai-markering. La oss bruke denne dagen på å hylle de som har holdt hjulene i samfunnet i gang det siste året.

Doktor som bruker stetostkop på ung pasient

Helsefagarbeidere, butikkansatte, renholdere, lærere, vektere, barnehageansatte, bussjåfører og sykepleier er noen av de som har holdt samfunnet i gang. De går på jobb for å stoppe smitte, til tross for at de selv utsetter seg for smitte. De gjør det ikke bare for arbeidsplassen sin, men de gjør det for hele samfunnet.

Det er fortsatt mange flere som kan komme i jobb. Det er fortsatt mange kriminelle aktører i arbeidslivet som skal bekjempes. Vi må få flere i jobb, og vårt mål er et samfunn med muligheter for alle.

11 ting å glede seg over på arbeidernes dag:

• 9 av 10 trives på jobb: Det norske arbeidslivet er i hovedsak trygt, godt og velorganisert. Flertallet av arbeidstakerne i Norge har et godt arbeidsmiljø med stor grad av kontroll og innflytelse over egen arbeidssituasjon.
  • Flere kvinner jobber heltid: Over 90 000 flere kvinner jobber heltid nå enn i 2013
  • Norske kvinner er i verdenstoppen når det gjelder deltagelse i arbeidslivet: Vi har liten forskjell i sysselsetting mellom kvinner og menn, kun fem prosentpoengs forskjell. I år skal arbeidsgivere, som en del av oppfølgingen av aktivitets- og redegjørelsesplikten, for første gang kartlegge lønnsforskjeller og ufrivillig deltidsarbeid. Det er viktig for veien videre mot et likestilt arbeidsliv.
  • Det blir mindre a-krim: Ni av ti nordmenn betaler hvitt, forbrukere som kjøper svarte tjenester går ned og de kriminelle er mer redd. Bedre samarbeid og flere kontroller har ført til at arbeidskriminaliteten har gått litt ned siden 2015.
  • Vi har styrket yrkesfag og flere lærlingeplasser: Høyre har gitt mer penger til fagskolene, gjort det enklere for bedriftene å ansette lærlinger og skjerpet kravet om bruk av lærlinger ved offentlige anbud.
  • Vi har slått helt ned på lønnstyveri: Det er helt uakseptabelt at noen useriøse arbeidsgivere unnlater å gi de ansatte den lønnen de har krav på. En egen straffebestemmelse for lønnstyveri og strengere straffer for arbeidslivskriminalitet vil gjøre det enklere å slå ned på slik uredelig oppførsel.
  • Vi har innført et sterkere vern av varslere: Nå stilles det tydeligere krav til arbeidsgivers varslingsrutiner og hvordan de følger opp varselet.
  • Vi har gjort useriøse nulltimerskontrakter ulovlige og strammet inn på innleie: Vi har sikret at folk får lønn mellom oppdrag og begrenset bruken av innleie, samtidig som det fortsatt er en viss fleksibilitet som er viktig for arbeidsgiverne.
  • Det er strengere straffer og høyere bøter for de som bryter lover og regler: Bedrifter som driver ulovlig blir lagt ned.
  • Vi har innført fri rettshjelp ved usaklig oppsigelse og lønnsinndrivelse: Nå gjelder denne retten alle, ikke bare de fagorganiserte.
  • Vi har lansert en historisk inkluderingsdugnad: Høyre har jobbet for å gi alle en sjanse i arbeidslivet, også mennesker med hull i CVen eller funksjonsnedsettelser.