-Skal vi bo i hele landet, trenger vi arbeidsplasser

Hvis Norge også i fremtiden skal være et land hvor folk bosetter seg langs kysten, i dalene, ved fjellene. Ja da må vi sørge for at folk har noe å leve av. Det handler om arbeidsplasser. Uten arbeidsplasser, ingen utvikling.

Statsminister Erna Solberg i sin tale til Høyres kommunalkonferanse: – Etter 7 år i regjering mener jeg fortsatt at den beste tiden ligger foran oss, ikke bak oss.

Slik innledet statsminister Erna Solberg sin tale til Høyres kommunalkonferanse lørdag formiddag.

Høyres kommunalkonferanse samler alle Høyres folkevalgte til opplæring, diskusjon og politikkutvikling den første helgen i september. I år arrangeres konferansene regionalt som følge av korona-pandemien. Noen regioner samles fysisk, andre samles digitalt.

– Jeg skulle ønske at hele Høyrelaget kunne vært samlet i dag. Når vi ikke får det til, er jeg glad for at vi kan likevel kan få til noe felles. På avstand, innledet statsministeren i talen som ble streamet til deltakerne.

Svaret på befolkningsutviklingen er ikke mer rød-grønn politikk

Statsministeren brukte talen på å kaste lys over befolkningsutviklingen i landet. Mens 99 prosent av de sentrale kommunene skal vokse de neste 30 årene, kommer over 140 norske kommuner til å oppleve befolkningsnedgang ifølge SSB. Det er ingen nyhet, poengterte statsministeren.

-Sentralisering er ingen nyhet. «Kvinner og unge flykter fra bygda», skrev Aftenposten i en artikkel allerede i oktober 2011. Da hadde utviklingen pågått i 10 år. I samme artikkel kan vi lese at Trygve Slagsvold Vedums svar på dette, var mer av den samme rød-grønne politikken, sa statsminister Erna Solberg.

Næringspolitikk, samferdsel og gode tjenester i alle kommuner

Vi har et alternativ til å skru alt tilbake, sa Solberg, som sa at Høyres alternativ kan oppsummeres i tre punkter: Næringspolitikk, samferdsel og et godt tjenestetilbud i alle kommuner.

Å legge til rette for verdiskaping er det aller viktigste vi gjør. Det handler om å gi næringslivet gode rammevilkår for vekst.

-Nasjonalt må vi bidra med å bygge infrastruktur; vei og bane som knytter landet sammen, og som gjør avstandene kortere, sa statsministeren, som trakk frem ordfører i Bø i Nordland, Sture Pedersen.

-Han har forstått at hvis han skal få de unge til å bli, Så holder det ikke med vakker natur. De må ha noe å leve av. Statlige arbeidsplasser har de ikke, og det er heller ikke der de ser sin fremtid. Desto mer attraktivt må det være å drive bedrift i Bø.  Mange har fått med seg at de har senket formuesskatten, men det viktigste har vært å spille på lag med næringslivet, sa statsministeren.

Hun avsluttet talen med en oppfordring til medlemmer og folkevalgte.

-Etter 7 år i regjering mener jeg fortsatt at den beste tiden ligger foran oss, ikke bak oss. Vi skal vise folk over hele landet hvorfor Høyre er det rette partiet til å lede Norge fremover. Jeg skal gjøre mitt. Og jeg håper at dere er klare for å være med meg videre på denne ferden!