Erna Solberg ønsker gjenvalg som Høyres leder

Både partileder Erna Solberg og 2. nestleder Tina Bru stiller seg til disposisjon for en ny periode i Høyres ledelse.

Erna Solberg i profil.
Erna Solberg stiller seg til disposisjon for en ny periode i Høyres ledelse. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

–Høyre har kommet godt i gang i opposisjon og med jobben som skal ta oss tilbake i regjering. Vi har et sjeldent sterkt lag med dyktige folk både i stortingsgruppen, fylkesting og kommunestyrer rundt om i landet. Om bare halvannet år venter et lokalvalg der Høyre har som mål å bite godt fra seg. Det arbeidet er jeg veldig motivert for å lede dersom partiet ønsker det, sier Erna Solberg.

Som det ble kjent søndag velger 1. nestleder Jan Tore Sanner å ikke stille til gjenvalg, etter i alt 18 års innsats i Høyres partiledelse. Det synes Solberg er vemodig:

–Det er vemodig at Jan Tore gir seg som nestleder. Heldigvis fortsetter han på Stortinget der han leder utdanningsfraksjonen vår. Som nestleder og statsråd har Jan Tore stått i front for god Høyrepolitikk. Som kommunalminister var han arkitekten bak kommunereformen. Som kunnskapsminister fornyet han læreplanene for norske elever. Som finansminister var han med på å trygge jobber og bedrifter gjennom koronakrisen. Sammen har vi fornyet Høyre.

VARSLER INNSTILLING I SLUTTEN AV FEBRUAR

Fristen for å melde til valgkomiteen om man ønsker å stille seg til disposisjon for en ny periode gikk ut før helgen.

Foruten Sanner varsler også Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal, som har sittet i arbeidsutvalget i Høyre siden 2016, at hun gir seg. Det samme gjør forlegger Erling Kagge, som siden 2016 har vært landsmøtevalgt medlem av Høyres sentralstyre.

–Nå starter valgkomiteens arbeid frem mot landsmøtet første helgen i april. Vi skal lytte til innspill fra hele partiorganisasjonen og gjennomføre en rekke samtaler, sier Harald Furre.

Den tidligere ordføreren i Kristiansand er fylkesleder i Agder og skal lede valgkomiteen.

–Basert på tilbakemeldingene fra de som har toppvervene i dag ligger det an til en fin miks av fortsatt kontinuitet og nye krefter inn i ledelsen. Hvis alt går som det skal tar vi sikte på å legge frem en innstilling mot slutten av februar måned, sier Furre.

Under landsmøtet som er planlagt på Gardermoen 2.-3. april skal Høyre velge seks medlemmer av arbeidsutvalget og seks (to nye) direktevalgte medlemmer av sentralstyret.

SLIK SVARER DE

Arbeidsutvalget er Høyres partiledelse og møtes ukentlig. Medlemmene har svart slik på om de stiller seg til disposisjon for en ny periode:

• Leder: Erna Solberg, Hordaland JA
  • Første nestleder: Jan Tore Sanner, Akershus NEI
  • Andre nestleder: Tina Bru, Rogaland, JA
  • Medlem: Gunn Cecilie Ringdal, Buskerud NEI
  • Medlem: Helge Orten, Møre og Romsdal JA
  • Kvinnepolitisk leder: Guro Angell Gimse, Trøndelag JA

Også Unge Høyres leder Ola Svenneby er medlem av arbeidsutvalget. I tillegg møter Høyres parlamentariske nestledere Trond Helleland og Henrik Asheim, samt generalsekretær Tom Erlend Skaug.

Sentralstyret er Høyres øverste organ mellom landsmøtene. Medlemmene som er på valg har svart slik på om de stiller seg til disposisjon for en ny periode:

• Hanne Alstrup Velure JA
  • Erling Kagge NEI
  • Steinar J. Olsen JA
  • Bård Ludvig Thorheim JA

Sentralstyret består av medlemmene av Høyres arbeidsutvalg, Høyres fylkesledere, seks direktevalgte medlemmer, Høyres studenters leder, Senior Høyres leder og Høyres samepolitiske utvalgs leder.

Kontaktinformasjon: Valgkomiteens leder Harald Furre, tlf 98281890