Valgfrihet handler om makt

Høyres nye nestleder Henrik Asheim løftet frem den nye frihetskampen og viktigheten av ansvarlighet og internasjonalt samarbeid i sin første tale til Høyres landsmøte.

Asheim på Høyres talerstol under HLM.
– Når vi stiller til valg i 2023 og 2025 så må vårt løfte være at mest mulig makt over eget liv skal føres tilbake til den enkelte, sa Høyres nestleder Henrik Asheim. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre søker makt for å gi makten fra seg

– En viktig grunn til at jeg meldte meg inn i Høyre i 2001 er at vi vil la folk være sjef i eget liv. Alternativet til å bestemme selv er at noen andre bestemmer for deg. På 80-tallet handlet frihetskampen om valgfrihet i privat sektor. Den kampen vant Høyre. Den nye frihetskampen handler om å gi folk valgfrihet i møte med offentlig sektor, sier Asheim.

Hvis ikke elevene får velge hvilken skole de skal gå på, så bestemmer rødgrønne fylkespolitikere det. Hvis ikke bestemor får velge hvilket sykehjem hun skal bo på eller hvilken hjemmehjelp som skal komme hjem til henne, så bestemmer rødgrønne kommunepolitikere det. Hvis ikke du bestemmer hvor du skal behandles når du blir syk, så bestemmer systemet for deg.

– Valgfrihet handler om makt. Når vi stiller til valg i 2023 og 2025 så må vårt løfte være at mest mulig makt over eget liv skal føres tilbake til den enkelte, slo Asheim fast.

Vi skal bygge et godt samfunn for neste generasjon

Hver dag fødes det 150 barn. De barna som fødes i dag skal konfirmeres i 2037 som er syv år etter at vi skal ha nådd klimamålet vårt. I 2041 er de russ og noen skal ut i arbeidslivet som fagarbeidere mens andre skal bli studenter. I 2050 har de ikke rukket å bli 30 år, men Norge skal være et nullutslippssamfunn. Først i 2089, hundre år etter murens fall, skal de gå av med pensjon etter dagens pensjonsregler.

– Den politikken vi fører i dag legger grunnlaget for hvilket samfunn våre barn og barnebarn skal arve. Målet må være at de får gå på verdens beste skole, få en trygg fot innenfor arbeidslivet, ha gode muligheter til å skape sin egen arbeidsplass og møte gode helsetjenester. Ambisjonen må være at barna som fødes i dag får være en da mer sjef i eget liv, sier Asheim.

Høyre skal være et ansvarlig opposisjonsparti

De siste årene har vært, og kommer til å fortsette å være, preget av utfordringer. Høyre i regjering håndterte migrasjonskrisen, oljeprisfallet og koronapandemien. Akkurat nå opplever folk landet rundt høyere matpriser, høyere drivstoffpriser og økt boliglånsrente.

– I utrygge tider trenger vi ikke politikere som lover mest, men vi trenger politikere som holder det de lover. Det mangler ikke på partier som mener Oljefondet skal løse alle problemer. Men jeg er bekymret for at det pøse altfor mye oljepenger inn i økonomien vil føre til at renten øker raskere og mer enn den hadde trengt, sier Asheim.

For Høyre vil aldri løsningen på nye kriser være nye populistiske forslag. Vi skal ikke være et parti som er mest for eller mest mot det som til enhver tid dominerer mediebilde. Høyre skal være et parti som ser helheten fremfor særinteressene og et parti som ikke vingler fra standpunkt til standpunkt.

Internasjonalt samarbeid blir stadig viktigere

Både vi og fremtidige generasjoner skal vokse opp i et trygt Norge. Det er det heldigvis i dag, mye takket være vårt medlemskap i NATO. Høyre har alltid ment at samarbeid er bedre enn alenegang.

– Enkelte partier vil melde Norge ut av NATO, men det vil ikke gjøre det nå mens det er krig. Dette illustrerer bare hvordan politikken til disse partiene ikke tåler møtet med virkeligheten, men også en forsvinnende mangel på solidaritet. Fordi NATO er ikke bare garantisten for vår frihet, men også friheten til en rekke andre land. NATO er ikke en klippekortordning slik enkelte ser ut til å tro, sier Asheim.