Statsbudsjettet 2023: Alle skal på dugnad, unntatt staten

– Vi ser en regjering som forsøker å skattlegge Norge ut av krisen, sier Høyres nestleder Tina Bru.

Tina Bru
– Høyres viktigste oppgave fremover er å bremse statens pengebruk, inkludere flere i jobb og redusere veksten i offentlig sektor. Det er synd for Norge at regjeringen ikke prioriterer dette, sier Høyres finanspolitiske talsperson og nestleder Tina Bru. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

Torsdag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2023. Bare siden valget i fjor foreslår regjeringen å øke skattene med 53 milliarder kroner. Det er mange milliarder over Rødts ønskede skattenivå, som ble blankt avvist som urealistisk. Dette kommer på toppen av stigende rente, dyrere mat, strøm og drivstoff.

– Jeg skulle ønske regjeringen kunne ta innover seg hva det betyr for folk og bedrifter. For det er de som får regningen, sier Tina Bru.

Statens pengebruk må ned, men i stedet legger altså regjeringen opp til å skattlegge seg ut av utfordringene. Skatter og avgifter økes med mer enn dobbelt så mange milliarder som de reduserer oljepengebruken med.

– Dette er ikke et stramt budsjett, og vi ser en betydelig vridning bort fra verdiskaping og over til offentlig forbruk. Regjeringen lar være å prioritere blant sine egne saker og sendt hele regningen, for økte utgifter, til folk og bedrifter. Og det er feil medisin i krisetid, fortsetter Bru.

Tina Bru
Høyres Tina Bru og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) i vandrehallen på Stortinget. Foto Hans Kristian Thorbjørnsen.

En krevende tid

Etter to år med pandemi, etterfulgt av krig i Europa, går vi en krevende tid i møte. Da trengs harde prioriteringer for å ta ned pengebruken og presset i økonomien. Bru reagerer på at regjeringen sier alle må prioritere hardere, bortsett fra staten.

– Dette er tiden for å prioritere investeringer som bygger grunnlaget for verdiskaping og vekst i fremtiden. Da må vi også se på hvordan vi kan gjøre ting bedre, og få mer ut av skattebetalernes penger.

Den siste tiden har det motsatte skjedd. Prosjekter over hele landet skrinlegges, fordi regjeringen har bestemt at staten trenger pengene mer enn de som skaper arbeidsplasser i sine lokalsamfunn. For første gang, siden handlingsregelen ble innført, ser vi en regjering i fullt brudd med handlingsregelens intensjon.

– De kutter i forskning. De kutter samferdsel. Bruker oljepenger på ting som ikke bidrar til økt vekst og verdiskaping. De langsiktige konsekvensene av regjeringens valg kan bli at Norge blir dårligere rustet til å løse de store oppgavene fremover.

Et trygt alternativ

I tiden fremover skal Høyre skal sette seg grundig i alle budsjettdokumentene, og starte arbeidet med et eget forslag til statsbudsjett. Det skal vise et reelt og trygt alternativ for folk og bedrifter i en usikker tid.

– Høyres viktigste oppgave fremover er å bremse statens pengebruk og inkludere flere i jobb. Vi må sørge for at flere av de 250.000 som står utenfor arbeid og utdanning kommer inn. Vi må gjøre det enklere for bedriftene å få tak i arbeidskraft. Og vi må redusere veksten i offentlig sektor. Det er synd for Norge at regjeringen ikke prioriterer dette, avslutter Bru.