Tina Bru tar et oppgjør med polarisert samfunnsdebatt

– Vi driver med politikk fordi vi har lyst til å gjøre ting bedre. For det er jo det som er poenget med politikk, sa Høyres nestleder Tina Bru i sin tale til landsmøtet.

Tina Bru avbildet på talerstolen under Høyres landsmøte 2023
Nestleder Tina Bru sin tale handlet om hvem politikken skal være mest for. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Tina Bru tok en pause fra mammapermisjonen i Stavanger, for å besøke Høyres landsmøte på Gardermoen. Bru gleder seg til å komme tilbake for fullt når mammapermisjonen er ferdig. På landsmøte lager Høyre politikk og staker ut kursen for kommune- og fylkestingsvalget etter sommeren.

– Politikken skal være der for folk i alle livets faser. Men vi skal også være de som tar litt ekstra ansvar for sakene som kan virke utrolig fjerne og uangripelige i hverdagen. Det som er kjedelig – helt til det blir polarisert og satt på spissen, sa nestleder Tina Bru, og minnet landsmøtet om at Høyre skal være partiet som ikke finner seg i at viktige debatter polariseres.

Tilbake til det ideologiske og det verdibaserte

Ingen av de norske partiene hadde programfestet hvordan vi skulle håndtere en verdensomspennende pandemi da den kom. Og ingen hadde heller egne avsnitt i partiprogrammene helt konkret hvordan vi skulle håndtere en blodig krig i Ukraina.

– Når det oppstår kriser eller situasjoner som ingen kunne forutse så må politikken på mange måter gå litt back to basics, sier Bru. Hun mener vi må tilbake til det ideologiske og verdibaserte.

For Høyre så vil de verdiene alltid være at vi skal:

• Hjelpe dem som trenger det mest
  • Tenke på forvalteransvaret.
  • Tenke på generasjonsperspektivet
  • Ikke ta kortsiktige politiske grep som gjør nå-situasjonen enkel, men som gjør det vanskeligere for dem som kommer etter
  • Ta utgangspunkt i enkeltmennesket – ikke systemet

Verdiene må følges opp i praktisk politikk

Høyres verdier skal følges opp i ekte politikk. Enten det handler om økonomi, bærekraft for fremtidige generasjoner eller fattigdom.

– Det er vår oppgave å bruke folks skattepenger på det viktigste først. Akkurat nå opplever spesielt mange barnefamilier at økonomien blir trangere. Da prioriterer vi å øke barnetrygden med 3 000 kroner per barn. Og jeg har sett at flere av dere leter etter måter å kutte eiendomsskatten og redusere kommunale avgifter for å la folk beholde mer av egne penger, sier Bru.

Hvis vi skal kunne håndtere de store utfordringene landet vårt står overfor er vi helt avhengig av å ha folk med oss. Klimapolitikken, kanskje fremst av alt, krever dette.

– Det betyr at når klimaet trenger politikken mer enn noen gang så skal ikke vi være partiet med de mest ytterliggående forslagene. Vi skal være partiet med realistiske tiltak som både kutter utslipp, samtidig som folk fortsatt har en jobb å gå til.

– Vi skal tåle at noen kaller oss kjedelige

Ingen skal være i tvil om at Høyres politikk er forutsigbar. Den er trygg, og den er fremtidsrettet. Den tryggheten, ærligheten og forutsigbarheten skal bære med oss i ryggraden når vi går inn i lokalvalget til høsten og stortingsvalget i 2025.

– Det betyr at vi skal tørre å være de tørre som snakker om skolepolitikk, arbeidsinkludering og integreringspolitikk i fattigdomsdebatten. Fordi et vitnemål i hånden, en arbeidsgiver som våger å satse på deg og norskkunnskaper er veien inn i arbeid og aktivitet – og veien ut av fattigdom og passivitet. Det betyr at vi skal tåle at noen kaller oss kjedelige, sa Bru.

Bru oppfordret landsmøtet til å ta ansvar for det vi har sagt og gjort, rette opp kursen om nødvendig, men også forklare sammenhengene og huske på de store bildet.

– Det kan være ubehagelig å ikke alltid ha de dyreste løftene, men det er enda mer ubehagelig være svar skyldig for å ha lovet ting vi ikke klarer å holde. Eller å vite at konsekvensene av de enkle valgene vi tar i dag vil gjøre det vanskeligere å håndtere de utfordringene som møter oss i 2030, i 2040 og i 2050.

Høyre skal alltid ha det i bakhodet, ikke bare fordi det kan være ubehagelig å møte seg selv i døra noen år senere, men fordi vi aktivt må jobbe mot at det skapes mer politikerforakt og skuffelse blant velgerne som faktisk tror på det vi sier til dem.

Les hele Tinas tale her (PDF)