Ine Eriksen Søreide: – NATO og EU er viktigere enn noensinne, også for Norge

– Krigen i Ukraina medfører enorme lidelser, og Russland bruker overgrep mot sivilbefolkningen som systematiske våpen i krigen. Disse overgrepene  viser at Russland ser styrke i brutalitet. De skyldige må stilles til ansvar, sier Ine Eriksen Søreide.

Ine Eriksen Søreide avbildet på scenen på Høyres landsmøte 2023. I bakgrunnen er det norske flagget avbildet med blå himmel.

I sin tale til landsmøtet 2023 sa Høyres utenrikspolitiske talsperson, Ine Eriksen Søreide at norsk russlandspolitikk må legges om.

– Enhver relasjon med Russland må baseres på den nye realiteten vi er i, og kan ikke bli som det var før 2014. Russland må få tydelig beskjed også framover om at okkupasjon av naboland og aggresjon er uakseptabelt. Vi må prøve å støtte de kreftene i Russland som kjemper mot regimets overgrep, sa Eriksen Søreide.

EU blir viktigere og viktigere

Det utenrikspolitiske handlingsrommet handler om alliansene, partnerskapene og samarbeidene Norge har. Vi må slutte å dyrke utenforskapet. Høyre ber derfor regjeringen sette i gang en utredning av fullt norsk EU-medlemskap, og ikke bare fortsette å se bakover.

– EU blir bare viktigere og viktigere på en rekke områder, som klima, helse, beredskap, industri, handelspolitikk og utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitikk. I stedet for å bruke tid på å være utenforland, må vi heller ta plass rundt bordet der politikken utformes. Slik kan vi ivareta norske og europeiske interesser, sa Eriksen Søreide.

Når Finland og Sverige blir med i NATO, blir Norge og Island de to eneste landene i Norden og Baltikum som bare er medlem av NATO, og ikke av både NATO og EU. 23 av 27 EU-land blir NATO-land.

– Vår sikkerhetspolitiske forankring er i NATO. Men det er like tydelig at forsvars- og sikkerhetspolitikk som i sterk grad angår Norge og norske interesser kommer til å bli diskutert i møter og på arenaer der vi ikke har tilgang. Det er allerede et problem, og det kommer til å bli større, sa Eriksen Søreide.

Krever plan for å nå 2 %- målet

Norge ett av bare tre land i NATO som ikke har en plan for å nå 2 %-målet.

I regjering økte Høyre både budsjettet og prosentandelen, og forsvarsbudsjettet økte fra 43 til 69 milliarder. I dag er prosentandelen på 1,43.

– Jeg tror alle våre allierte skjønner at vi har et BNP som går opp og ned, og at målet ikke nås i 2024. Og Norge gir gode bidrag til NATO og Ukraina som verdsettes. Det jeg tror våre allierte derimot ikke skjønner, er at vi ikke har en plan for å komme til 2% og når vi skal dit. Den planen må regjeringen, og den må følge med når de legger frem budsjettet for 2024, sa Eriksen Søreide i sin tale til Høyres landsmøte.

Les hele talen her (PDF)