Erna Solberg oppsummerer Høyres landsmøte 2023

Les partilederens avslutningstale her.

Erna Solberg fotografert på talerstolen til Høyres landsmøte.

Kjære alle sammen,

Først og fremst tusen takk for et godt landsmøte.

Tusen takk for festen i går. Det er i alle fall ingen tvil om at velgerne har mulighet til å gjøre et skup i Trondheim. Altså få en ordfører med godt humør fremover. Til å kunne løfte gleden over å være trønder. Stå på, Kent!

Tusen takk for at dere har villet bruke en helg på politisk debatt og sosialt samvær med Høyre-folk fra hele landet.

Og tusen takk for tilliten som jeg – og resten av arbeidsutvalget – har fått av dere i dag til å lede partiet de også de neste to årene.

Vi har planer om å stå på, jobbe hardt og ikke minst sørge for at høsten også blir et hyggelig møte med velgerne og en mulighet for oss alle til å se mer Høyre-politikk i dette landet fra høsten av.

Vi gikk inn i denne helgen med fantastiske meningsmålinger.

Faktisk har vi ligget på 30 prosent i snitt siden november.

Og jeg skal innrømme at jeg nesten blir litt svimmel av noen av tallene som har kommet inn den siste tiden.

Noen skal ha det til at Høyre sitter stille i båten.

Men til det vil jeg bare ha sagt:

I så fall sitter vi i en båt som kjører i full fart – kanskje til og med på en høyrebølge!

Som Hans Petter Sjøli skrev i VG tidligere i helgen:

«Da Høyre tapte regjeringsmakten i september 2021 var partiet såra og vonbroten i et kvarters tid, ikke stort mer.»

Og det har han selvfølgelig helt rett i. Vi snudde blikket vårt og så fremover. For det siste halvannet året har vi ikke brukt på å deppe over at vi tapte valget i 2021. Vi har brukt tiden på å utvikle og fremme Høyres politikk. På å være et konstruktivt og troverdig opposisjonsparti.

For en uke siden ble det tilsynelatende lekket et internt dokument fra Arbeiderpartiet. Deres nye strategi er å angripe Høyre mer.

Det har vi merket.

Problemet er bare det: At i stedet for å fortelle om sin politikk og diskutere reelle uenigheter, angriper de et Høyre som jeg tror du bare finner i skoledebatt-permene til AUF.

For venstresiden trenger ikke å dikte opp eller konstruere debatter. For vi har tilbudt dem å debattere masse ny politikk for hva vi vil med samfunnet vårt fremover.

Siden vi gikk ut av regjering, har Høyre nemlig utviklet og fremmet ny politikk på en rekke områder.

I januar i fjor la vi frem konkrete tiltak for å få flere voksne til å fullføre videregående skole. Forberede oss på den store rettigheten som vi lanserte i 2021, og som nå skal vedtas i lovsform, nemlig retten til å fullføre videregående skole for alle.

Det kunne vi debattert, men jeg hører ikke så mye fra regjeringen om det.

I mars la vi frem en egen energimelding med nye forslag til hvordan vi kan øke energiproduksjonen.

I august la vi frem ny politikk for å bidra til at norsk industri kan ta ut det fulle potensialet som ligger i digitalisering og ny teknologi. Jeg vet ikke om jeg har hørt noen fra regjeringen snakke noe særlig om digitalisering og ny teknologi. De lo litt av en digitaliseringsminister da vi hadde det. Nå hører jeg en hel næring, som ber om å få en digitaliseringsminister. Hvert fall en i regjeringen som interesserer seg for dette.

I september la vi frem mer enn 70 konkrete tiltak for et mer aldersvennlig samfunn som skal gjøre at flere eldre skal kunne leve trygge og gode liv gjennom alderdommen. Og det vil vi gjerne diskutere i løpet av hele den valgkampen som kommer.

I desember foreslo vi en rekke tiltak for å gjøre hverdagen til utviklingshemmede og deres pårørende så god som mulig.

I januar i år la vi både frem en 100-punktsplan for bedre integrering, og forslag til ny ungdomsskolereform som skal bidra til mer mestring og læringsglede for elever på ungdomsskolen.

Og det var noe av det vi gjorde før dette landsmøte. Landsmøte har økt denne listen og gjort den enda lengre med ny politikk fra Høyre som det er fullt mulig å sette seg inn i og debattere. Vi ønsker å få til politisk debatt om fremtidsrettede løsninger.

Vi har diskutert og vedtatt politikk om:

• Hvordan vi kan styrke privatøkonomien og bidra til økt kjøpekraft.
  • Hvordan vi kan redusere den politiske risikoen og gjøre rammebetingelsene bedre for norsk næringsliv.
  • Hvordan vi kan få et mer bærekraftig energisystem i fremtiden.
  • Og masse gode forslag til hvordan vi kan skape bedre lokalsamfunn for folk.

Summen av alt dette gjør at jeg tror at vi kan få til et bedre Norge med Høyre ved roret – både i Norge og i kommunene.

Og selv om det ikke ble noe forbud mot mobilbruk, tenker jeg at vi likevel kan ta det som en oppfordring:

Litt mindre tid på mobilen, og litt mer tid ute blant folk fremover!

• For det er når vi snakker med pasientene at vi forstår hvordan helsetilbudet fungerer og kan bli bedre.
  • Det er når vi snakker med elever og lærere at vi forstår hvordan vi kan gjøre skolen bedre.
  • Det er når vi snakker med familiene at vi forstår hvilke utfordringer de er opptatt av.
  • Og det er når vi snakker med den lokale bedriften at vi forstår hva som skal til for at den kan skape enda flere arbeidsplasser.

I går begynte Blå måned. Jeg kickstartet det hele på Jessheim.

Fremover skal vi ta på oss blå jakker, gå Høyre-walk, stå på stand, og gå på husbesøk.

Vi skal ut og lytte – og fortelle om Høyres løsninger.

Med topp motiverte kandidater og gode meningsmålinger i ryggen, ligger alt til rette for at vi sammen kan komme godt i gang med valgkampen allerede nå.

Vi er godt rustet for jobben som ligger foran oss. Men vi vet også at vi må kjempe for hver eneste stemme.

Min oppfordring er derfor klar: Bli med på Blå måned! Snakk med velgerne!

Dette landsmøtet går mot slutten. Men jobben vi skal gjøre, har så vidt begynt.

Fremover skal vi vise frem Høyres politikk for et samfunn med muligheter for alle.

For meg handler det om at vi trenger:

• En skole med læring og mestring for alle elever.
  • En tryggere eldreomsorg med bedre kvalitet og mer valgfrihet.
  • Gode rammevilkår for nye bedrifter og arbeidsplasser.
  • Politikere som bidrar til ro og forutsigbarhet i usikre tider.
  • Og kommuner som gjør det mulig for innbyggerne å leve frie og selvstendige liv gjennom alle livets faser.

For å få til det, trenger jo både vi som parti, men også hele samfunnet, at vi bruker alle gode krefter! Vi må ha med alle gode krefter på laget for å oppnå disse målene.

Vi trenger de store industribedriftene. Vi trenger de små oppstartsbedriftene og modige gründerne. Vi trenger de frivillige organisasjonene. Og alle de initiativene og gode ideene som hver enkelt av oss kan bidra med.

I tillegg tar vi med oss vedtakene fra denne helgen.

Som vi skal jobbe for å få gjennomslag for på Stortinget – og i kommunestyrer rundt omkring i landet.

Og etter valget i høst, skal det være mulig å få gjennomslag for noe av det vi har vedtatt her – hvis vi bare står på gjennom hele valgkampen!

Gjennom dette landsmøtet har jeg sett at det er stor motivasjon og arbeidslyst hos både lokalpolitikere, stortingspolitikere og tillitsvalgte.

Og på talerstolen i dag har vi hørt flere gode eksempler på hva dere som er kandidater skal gå i gang med etter valget:

Simen Nord, ordførerkandidat i Moss, skal gi elever større mulighet til å velge skole selv.

Beate Skretting, ordfører i Grimstad, vil ha mer lokalt selvstyre for å legge til rette for vekst og lokale arbeidsplasser.

Øyvind Kyvik, ordførerkandidat på Stord, vil ha mer verdiskaping for å sikre en mer bærekraftig kommuneøkonomi.

Linda Øygarden, ordførerkandidat i Arendal, vil styrke laget rundt de minste barna.

Sivert Leirbakk, kommunestyrekandidat i Nordre Follo, vil ha mer læring og bedre kvalitet i skolen.

Og Emma Erlandsen fra Unge Høyre vil utvide skjenketidene – det er noe som aldri endrer seg på disse landsmøtene.

Nå begynner lokalvalgkampen. Da må vi alle stå på.

Jeg gleder meg til å gjøre den jobben sammen med dere. For det er der vi finner kraften til å vinne valget i 2023 og 2025.

Men før det, vil jeg gjerne invitere alle ordførerkandidater opp hit for et fellesbilde. For selv om dere stiller til valg i hver deres kommune, er vi i Høyre ett lag som sammen skal gjøre det vi kan for å skape et bedre Norge – med muligheter for alle.

Høyres landsmøte 2023 er med dette hevet.

Tusen takk for oppmerksomheten og vel hjem!