Ny kvinnepolitisk talsperson: Sandra Bruflot valgt inn i partiledelsen

Stortingsrepresentant Sandra Bruflot er valgt som ny kvinnepolitisk talsperson i Høyre, etter Guro Angell Gimse. Ledertrioen fikk alle fornyet tillit.

Sandra Bruflot med en blomsterbukett.
Til brusende applaus ble Bruflot valgt til ny leder av Høyres kvinneforum. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Erna Solberg er gjenvalgt som partileder i Høyre, mens Henrik Asheim er gjenvalgt som 1. nestleder og Tina Bru som 2. nestleder. Ny kvinnepolitisk talsperson, Sandra Bruflot blir en del av partiledelsen.

Bruflot er 31 år gammel, og har vært innvalgt på Stortinget fra Buskerud siden 2021. Hun er i dag medlem i helse- og omsorgskomiteen. Bruflot har også vært leder av Unge Høyre.

– Det er utrolig stas å bli valgt som leder av Høyres kvinneforum. Nå skal vi sørge for å få flere kvinnelige ordførere og kommunestyrerepresentanter etter valget til høsten, sier Bruflot.

– Selv om vi har kommet langt i Norge er det fortsatt mye som gjenstår i et av verdens mest likestilte land. Kvinner har et dårligere møte med helsetjenesten enn menn. Vi eier mindre, tjener mindre, og vi har for få kvinner både som toppledere og i næringslivet ellers, for å nevne noe, sier Bruflot.

Resten av Høyre-ledelsen gjenvalgt

Både Arbeidsutvalgets og Sentralstyrets medlemmer er gjenvalgt av Høyres landsmøte.

Høyres arbeidsvalg

Høyres arbeidsutvalg (AU) er partiets ledelse og møtes annenhver uke.

Leder: Erna Solberg, Hordaland GJENVALGT

Første nestleder: Henrik Asheim, Akershus, GJENVALGT

Andre nestleder: Tina Bru, Rogaland, GJENVALGT

Medlem: Helge Orten, Møre og Romsdal GJENVALGT

Medlem: Anne Berit Figenschau, Troms, GJENVALGT

Leder Høyres kvinneforum: Sandra Bruflot, Buskerud NYVALGT

Også Unge Høyres leder Ola Svenneby er medlem av arbeidsutvalget. I tillegg møter Høyres parlamentariske nestledere Trond Helleland og Jan Tore Sanner, samt generalsekretær Tom Erlend Skaug. Det er Høyres landsmøte 26. mars som bestemmer hvem som skal utgjøre partiets øverste ledelse.

Fakta om Høyres sentralstyre

Sentralstyret er Høyres øverste organ mellom landsmøtene. Samtlige av de sittende medlemmene er gjenvalgt:

Steinar J. Olsen, Agder, GJENVALGT

Jon Gunnar Pedersen, Vestfold, GJENVALGT

Hanne Haatuft, Buskerud, GJENVALGT

Håvard Øvregård, Oslo, GJENVALGT

Aase Marthe Horrigmo, Agder, GJENVALGT

Shahzad Rana, Oslo, GJENVALGT

Sentralstyret består av medlemmene av Høyres arbeidsutvalg, alle Høyres fylkesledere, seks direktevalgte medlemmer, Høyres studenters leder, Senior Høyres leder og Høyres samepolitiske utvalgs leder.

Fakta om Sandra Bruflot

Sandra Bruflot (født 31. desember 1991) er en norsk politiker (H). Hun har vært innvalgt på Stortinget fra Buskerud siden 2021. Hun var leder i Unge Høyre fra juni 2018 til oktober 2020, etter å ha fungert i vervet siden januar 2018.

Hun var leder i Lier Unge Høyre 2010–2011, leder i Buskerud Unge Høyre 2012–2014 og 1. nestleder i Unge Høyres sentralstyre 2014–2018.  Bruflot var medlem av Lier kommunestyre og planutvalg 2011–2015 og medlem av Høyres likestillingspolitiske utvalg fra 2014.

Sandra Bruflot er trebarnsmamma og er medlem av helse- og omsorgskomitéen på Stortinget. Bruflot har studert profesjonsstudiet som grunnskolelærer ved Høgskolen i Oslo og Akershus/Oslomet.