Slik vil Høyre skaffe mer mineraler

I dag lanserer Høyre sin mineralstrategi. Her presenteres politikk som kan sørge for at Norge kan ta en ledende posisjon innen lønnsom og bærekraftig utvinning av mineraler i Europa.

Erna Solberg og Bård Ludvig Thorheim med den nye mineralstrategien. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

– Mineraler og sjeldne jordarter har de siste årene blitt satt høyere på den politiske dagsorden internasjonalt og i Norge. De to største teknologiske omveltningene i vårt moderne samfunn er det grønne skiftet og digitalisering. Begge deler forutsetter langt større mengder og spesifikke mineraler, sier Høyres partileder Erna Solberg.

Solberg forteller at teknologi som vi omgir oss med til daglig, som telefoner, elbiler og PCer krever alle en rekke sjeldne jordarter for å produseres.

– En elbil krever syv ganger mer mineraler enn en tradisjonell bil og en vindmølle på land krever ni ganger mer mineraler enn et gasskraftverk. Derfor er det viktig for Høyre at Norge oppdaterer mineralpolitikken i lys av det vesentlig økte behovet, sier Solberg.

Olve Grotle og Bård Ludvig Thorheim
Olve Grotle og Bård Ludvig Thorheim. Foto: Elias Eide

Viktig sikkerhetspolitikk

I lys av hvor viktig mineraler er for at vi skal leve moderne liv, er Russlands brutale angrep på Ukraina en vekker for forsyningssikkerhet. Det innebærer at vi må bli mer selvforsynt med kritiske råvarer, mineraler og sjeldne jordarter.

– I dag kontrollerer Kina store deler av dagens verdikjeder for utvinning og prosessering av mineraler. Ifølge European Raw Materials Alliance eksporteres 16 000 tonn sjeldne jordarter fra Kina til Europa hvert år. Det er 98 prosent av EU-markedet, sier stortingsrepresentant Bård Ludvig Thorheim i energi- og miljøkomiteen.

Thorheim understreker at strategisk autonomi blir viktigere i tiden fremover, og sier at Høyre vil gjennomføre en sårbarhetsanalyse som identifiserer en liste over mineraler og sjeldne jordarter som er strategisk viktige og kritiske for Norge.

Titanstein
Titanstein. Foto: Elias Eide

Strenge miljøkrav

Gruvedrift innebærer naturinngrep og risiko for miljøskader. Derfor vil Høyre stille strenge miljøkrav og krav til ombruk og mineralgjenvinning.

– Høyre mener Norges ambisjon må være å bli verdensledende innen grønn og bærekraftig gruvedrift. Selv om Norge allerede er helt i front, mener Høyre det er rom for å bli enda bedre, sier Thorheim.

– Vi vil innføre krav om klima- og miljøregnskap og bærekraftsrapportering på tvers av verdikjeder i alle ledd og gjennom livssyklusen til mineralene, og utvikle disse i samarbeid med relaterte bransjer og aktører. Og vi vil innføre krav for gruveselskaper i Norge som bygger på internasjonale standarder for bærekraftig mineralvirksomhet.

Thorheim forteller også at Høyre gjennom nasjonal handlingsplan for sirkulær økonomi skal utarbeide en grundig kartlegging og tiltaksplan for potensialet for grønn næringsutvikling fra økt sirkulær utnyttelse av mineralressurser i Norge.

Raskere konsesjonsprosesser

En konsesjonsprosess tar idag ofte opp til 15 år, og at oppstart av mineralutvinning på land krever at tillatelser behandles av tre ulike myndigheter, og det blir i dag gjort sekvensielt.

Thorheim sier at Høyre vil gi raskere konsesjonsbehandling og utvikle en veileder for konsesjonsprosesser.

– Gjennom parallell saksbehandling vil Høyre gi aktørene raskere svar på konsesjonssøknadene. Bedre samordning mellom de ulike forvaltningsnivåene innen arealbruk og regulering vil også øke forutsigbarheten. Og gjennom en veileder skal gi et tydelig veikart for å oppnå tillatelse for mineralutvinning i Norge og angi forventet tidsbruk for hvert steg av prosessen, sier Thorheim til slutt.

Høyre presenterer ti tiltak

Høyre foreslår blant annet:

1. En helhetlig mineralpolitikk
    • Høyre ønsker en helhetlig mineralpolitikk for Norge som svarer på den økte sikkerhetspolitiske, økonomiske og klimapolitiske betydningen av sikker råvaretilgang for Vesten og Norges rolle i dette.
  2. Tettere internasjonalt samarbeid
    • Høyre forslår å intensivere det internasjonale samarbeidet for å realisere mer av norske mineralforekomster, både nordisk, med EU og transatlantisk.
  3. Raskt implementere EUs initiativ om kritiske mineraler
    • Høyre går inn for å raskt implementere EUs Critical Raw Materials Act når den er vedtatt, noe som er i norsk og felles-europeisk interesse.
  4. Mer sirkulærøkonomi
    • Sirkulærøkonomi er den raskeste måten å få økt tilgang på strategisk viktige mineraler. I Høyres strategi er politikk for mer og lønnsom sirkulærøkonomi for mineraler en hovedstolpe.
  5. Verdens mest klima- og miljøvennlige gruver
    • Høyre mener Norge bør ha som ambisjon at mineralvirksomheten skal være den mest klima- og miljøvennlige i verden, og vil jobbe for at alle nye gruver i Norge kan være klimanøytrale.
  6. Høye bærekraftstandarder
    • Høyre ønsker høyere krav for sosialt ansvarlig og bærekraftig gruvevirksomhet i Norge som bygger på internasjonale rammeverk, som for eksempel den kanadisk-utviklede standarden Towards Sustainable Mining.
  7. Sjeldne jordarter og Fensfeltet
    • Spesielt Fensfeltet i Telemark har stort potensiale for å redusere EUs avhengighet av Kina for magnetrelaterte sjeldne jordarter som benyttes i elbiler og vindmøller. Høyre mener Fensfeltet er det mest aktuelle for å bli et europeisk strategisk prosjekt. Prosessen med å starte utvinning fra feltet bør gjøres i et hurtigspor med sikte på mulig produksjon før 2030.
  8. Samordnet prosess og reelt hurtigspor
    • Høyre foreslår konkrete endringer av konsesjonsprosessen med parallelbehandling opp mot ulike lovverk, noe som vil korte ned tiden betydelig. I dag tar det rundt 15 år fra leting til utvinning av mineraler.
  9. Kunnskapsøkning om samiske hensyn
    • Høyre foreslår kapasitets- og kunnskapsøkning i prosessene med reindrifta med mål om å unngå nye Fosen-saker og korte ned tiden prosessene tar. Dette har overføringsverdi til kraft- og nettutbygging.
  10. Justering av virkemiddelapparatet
    • Virkemiddelapparatet må legge bedre til rette for helhetlige verdikjeder for mineralnæringen. Det må legges opp til raskere realisering av prosjekter, og bedre koordinering og samarbeid mellom offentlige og private aktører i Norge og Norden, særlig for tidlig fase.
Bård Ludvig Thorheim og Olve Grotle med den nye mineralstrategien
Bård Ludvig Thorheim og Olve Grotle med den nye mineralstrategien. Foto: Elias Eide