Høyre stemmer mot milliardsubsidier til havvind

Høyre sier nei til milliardsubsidier til utbyggingen av havvind på Sørlige Nordsjø II. Vi fremmer i stedet et forslag for realisering av havvind som er lønnsomt og gir vesentlig mer kraftproduksjon.

Illustrasjonsbilde av havvind. Foto: GettyImages.
Høyre sier nei til regjeringens forslag, og fremmer i stedet et forslag for realisering av havvind som er lønnsomt og gir vesentlig mer kraftproduksjon tidligere.

Regjeringen har sendt et forslag til stortinget hvor de ber om over 15 milliarder kroner i støtte fra skattebetalerne til havvindprosjektet på Sørlige Nordsjø II. Det er nå klart at dette er alt for lavt, og at realisering av prosjektet vil kreve betydelig høyere subsidier enn 15 milliarder. Høyre trekker derfor i nødbremsen, og fremmer i stedet forslag om å bygge ut hele området med hybridkabler.

– Jeg frykter at regjeringens utbyggingsløsning vil være en effektiv brems på videre satsing på havvind, og forsinke utviklingen av flytende havvind, sier Høyres energi- og miljøpolitiske talsperson, Nikolai Astrup.

En utbygging av halve Sørlige Nordsjø II med hybridkabler vil gi årlige inntekter på mellom 900 millioner og 1,6 milliarder kroner i året i 2040, ifølge Olje- og energidepartementet. Hvis man utnytter hele området, slik Høyre ønsker, vil inntektene være betydelig høyere enn dette.

Regjeringens forslag er dyrt for skattebetalerne

– Det er uforståelig at regjeringen velger en havvindutbygging som blir så dyr for skattebetalerne, når de kunne ha valgt en løsning som står på egne ben. Skal vi få folkelig oppslutning om det grønne skiftet, må vi velge løsninger som gir mest mulig kraft til lavest mulig kostnad. Sørlige Nordsjø II skulle være den billigste utbyggingen på norsk sokkel, sier Astrup.

En hybridkabel kan sende kraft både til Norge og utlandet.

– En forbindelse til et annet land vil gjøre at vinden kan selges til et annet land de timene vi i Norge har nok kraft. En hybridkabel kunne gitt oss over en milliard i inntekt i 2040 sier departementet. Med en konsesjon som varer i 30 år, så vil inntektene bli store. Taperne med Støre-regjeringens modell er norske strømkunder, som ikke bare må bidra med subsidier nå, men må forvente å betale mer i nettleie over tid, sier Astrup.

Høyre vil bygge ut tre ganger så mye havvind

Med en lønnsom utbygging vil prosjektet kunne bli bygget ut raskere. Regjeringen har delt prosjektet i to faser, og bygger bare ut den første på 1,5 GW. Høyre mener vi bør bygge ut hele potensialet på 4,5 GW. Det er tre ganger så mye kraftproduksjon som regjeringen legger opp til. Det vil gi opp til 20 TWh grønn kraft inn i nettet. Med en raskere konsesjonsprosess kan dette stå klart rundt 2030.

– Norge trenger mer fornybar kraft. Derfor haster det med å bygge ut hele Sørlige Nordsjø II. Tidsplanen til regjeringen gjør at fase 1 for Sørlige Nordsjø II først realiseres i 2033. Med hybridkabler og en kortere konsesjonsprosess vil en lønnsom utbygging i 2030 være mulig, og kunne gi grønn kraft tilsvarende elforbruket til 1,25 milllioner innbyggere. Skal vi realisere ny grønn industriproduksjon trenger vi denne kraften, sier Astrup.

Rotete prosess fra regjeringen

Det har ifølge Astrup vært en rotete prosess.

– Hele prosessen har vært en farse fra ende til annen. Regjeringen har fremmet en sak for Stortinget som den visste var utdaterte allerede da den ble oversendt. Alle beregningene er utdaterte, og det er nå klart at en utbygging vil kreve vesentlig høyere subsidier enn det regjeringen har foreslått. Dette vitner om slett politisk håndverk, avslutter Astrup.