Statsbudsjett 2024: Budsjettet svarer ikke på morgendagens utfordringer

Høyre er bekymret for at regjeringen nok en gang skriver ut feil medisin.

Høyres finanspolitiske talsperson, og nestleder, Tina Bru og finansminister Trygve Slagsvold Vedum møter pressen på Stortinget. Foto: Nikolai Langfeldt Carlsen/Høyre

Fredag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjettet for 2024. Høyre mener de fleste ikke vil oppleve at dette budsjettet bidrar til å hjelpe dem med regningsbunken i hverdagen. Det er offentlig pengebruk i dag som i stor grad prioriteres, med lite blikk på å ta ansvar for fremtiden når man bruker de pengene.

– Dette budsjettet er stramt for næringslivet og stramt for det vi skal leve av i fremtiden. Det kommer på toppen av manglende vilje til å modernisere og effektivisere offentlig sektor. Det er et budsjett som ikke legger til rette for en bærekraftig finansiering av velferden til fremtidige generasjoner, sier Høyres leder Erna Solberg.

En familie med fire millioner kroner i boliglån ligger an til å betale over 70 000 kroner mer for lånet sitt neste år, sammenlignet med da Støre-regjeringen overtok.

– Aldri før har renten økt så raskt som nå. Jeg er bekymret for at regjeringen nok en gang skriver ut feil medisin. Det viktigste nå er ikke nye kommuner, fylker og politikontorer. De færreste vil oppleve at budsjettet bidrar til å hjelpe dem med regningsbunken i hverdagen, sier Høyres finanspolitiske talsperson og nestleder Tina Bru.

Høyre mener regjeringens forslag til statsbudsjett ikke bidrar til å løse morgendagens utfordringer.

– På en god dag svarer kanskje dette budsjettet på gårsdagens utfordringer, men det er ikke et ansvarlig budsjett som bidrar til å løse morgendagens utfordringer. Regjeringen prioriterer offentlig pengebruk i dag, men tar lite ansvar for å skape verdier og velferd for fremtiden, avslutter Bru.