Hamas kan karakteriseres som en terrororganisasjon

Dødstallene i Israel og Gaza stiger nå time for time, og situasjonen er svært dramatisk, spesielt for de sivile som blir rammet.

Erna Solberg i vandrehallen på Stortinget
Partileder Erna Solberg, her i vandrehallen fra regjeringens fremleggelse av statsbudsjettet for 2024.
Foto: Høyre

Dette innlegget ble holdt i Stortinget 11. oktober 2023.

Jeg fordømmer Hamas’ terrorangrep på det sterkeste. Israel har rett til å forsvare seg. Hamas har med sine grusomme handlinger nå gjort det klart for alle at de er villige til å bruke ren terror for å oppnå målene sine. Helt siden terrorangrepet lørdag, har Høyre vært tydelig på at Hamas kan karakteriseres som en terrororganisasjon. Jeg mener det er viktig at regjeringen gjør det samme. Det er regjeringen som må foreta vurderingene av listeføring, men jeg mener det sender et viktig signal både til Hamas og omverdenen å beskrive klart hva slags organisasjon Hamas opererer som.

Hamas har på brutalt vis drept et stort antall sivile – barn og voksne – og tatt over 130 mennesker som gisler. Gislene er kvinner, barn, eldre og soldater. På en musikkfestival ble 260 unge mennesker henrettet. Hamas må avslutte angrepene umiddelbart og slippe gislene fri.

Samtidig må begge parter oppfordres til å gjøre alt de kan for å unngå ytterligere eskalering av konflikten og mer lidelse for sivilbefolkningen. Hamas har vist at de er villige til å la den hardt prøvede palestinske sivilbefolkningen i Gaza stikken for å nå sine mål. De påføres nå store lidelser som en konsekvens av Hamas’ aggresjon.

Alvoret i situasjonen er tydeliggjort av at Israel nå har kalt inn 300 000 reservister. Dette kan ende med en bakkeinvasjon i Gaza, som er et enormt risikoprosjekt for både sivile og militære. Det er dessverre liten grunn til å tro at denne krigen går over på kort tid, og vi må forvente at situasjonen og de menneskelige lidelsene bare blir verre fremover. Det er også risiko for en spredning av konflikten, og regionale aktører må nå bidra konstruktivt for at det ikke skjer.

Høyre forventer at regjeringen nå kritisk og grundig gjennomgår all norsk bistand til Palestina. Det er spesielt viktig å forsikre seg om at Norge ikke finansierer aktører som støtter Hamas’ terrorhandlinger. Samtidig må Norge stille opp med akutt nødhjelp gjennom internasjonale humanitære organisasjoner til de svært mange sivile som nå blir rammet på begge sider av konflikten.

En kritisk og grundig gjennomgang er ikke det samme som å umiddelbart stoppe all bistand til palestinske selvstyremyndigheter på Vestbredden. Norsk bistand til palestinske selvstyremyndigheter er blant annet innrettet til helse- og skoletilbud for sivilbefolkningen, og det kan være gode grunner til å fortsette den støtten i ulike former.

Så er det også viktig å ikke skjære alle palestinere under en kam. Hamas ikke er representative for alle palestinere, og at de palestinske selvstyremyndighetene heller ikke er Hamas. Norge har hatt et langvarig engasjement i Midtøsten, og vår støtte til tostatsløsningen har ligget fast gjennom  skiftende regjeringer.

Akkurat nå, mens angrepene pågår, er det ikke tidspunktet for å diskutere en full omlegging av norsk Midtøsten-politikk. Men terrenget er dramatisk endret, og diskusjonen om innretningen av norsk innsats vil og må komme etter det som nå har skjedd.