Høyre er dypt bekymret for foreldrenes valgfrihet

Regjeringen har sendt ut høring med forslag til ny finansiering og ny regulering av private og ideelle barnehager.

Nestleder Tina Bru på Høyres landsmøte i 2023. Foto: Maiken Amanda Brennås

Regjeringen foreslår blant annet å gi kommunene mulighet til å redusere antall barn i private og ideelle barnehager hvert tiende år. De foreslår også å gi kommunene mulighet til å lage lokale regler om prioritering ved opptak av barn.

– Dette kan være det siste året vi som foreldre selv får lov til å bestemme hvilken barnehage barna våre skal gå i. Det vil ikke lengre være vårt ønske om barnehageplass som bestemmer hvilke barnehager det skal være flest plasser i, det skal være opp til kommunen. Det svekker forutsigbarheten og likebehandlingen av barnehagene våre og det svekker valgfriheten til foreldrene, sier Høyres nestleder Tina Bru.

– Dette er nok et eksempel på en regjering som vil frata deg og dine nærmeste makten over de viktige valgene i livet. Fritt behandlingsvalg er avviklet, friskolene får dramatiske kutt, valget om hvilken videregående skole du skal gå på er flyttet bort fra eleven og over på fylkeskommunen og nå svekkes foreldrenes valgfrihet i barnehagene, fortsetter Bru.

Svekker forutsigbarheten for private og ideelle barnehager

Regjeringen foreslår også å lovfeste at kommunene skal beregne hvor mye penger de private og ideelle barnehagene skal få. I dag baseres tilskuddet til private og ideelle barnehager seg på de utgiftene kommunene har til sine kommunale barnehager. Og allerede i dag ser vi at enkelte kommuner ikke sikrer reell likebehandling mellom egne og ideelle og private barnehager.

– Regjeringen fortsetter sin ideologiske kamp mot private og ideelle barnehager. Det er verdt å minne om at rundt halvparten av norske barn går i en slik barnehage og at foreldrene jevnt over er mer fornøyd enn i de kommunale barnehagene. De pakker forslagene sine inn i et ønske om mer kommunal styring, men i realiteten svekker det forutsigbarheten for de private og ideelle barnehagene. Det går til syvende og sist utover kvaliteten og innholdet i tilbudet til barna, sier barnehagepolitisk talsperson Kari-Anne Jønnes.