Høyre lover penger til å knytte landet sammen
Regjeringen har presentert Nasjonal transportplan (NTP), en plan som tar for seg regjeringens samferdselsprosjekter de kommende 12 årene. Høyres transportpolitiske talsperson Trond Helleland reagerer på at regjeringen ikke knytter landet sammen på en helhetlig måte.
Rammen, altså pengene regjeringen ønsker å bruke på NTP er på 1308 mrd. Noe som er den samme rammen som Solberg-regjeringen hadde for fire år siden. Det betyr med andre ord at regjeringen ikke legger opp til noen vekst i samferdselssektoren.
Helleland lover at Høyre skal satse på samferdsel.
— Nå skal vi sette oss grundig inn i regjeringens forslag, og så komme tilbake til diskusjonen om enkeltprosjekter. Men det er klart: Høyre skal finne penger til å bygge landet sammen.
Skamløse oversalg
Den siste måneden har samferdselsministeren selv og representanter fra regjeringspartiene reist rundt i Norge for å selge ut gladsaker. Men i realiteten viser det seg at flere av prosjektene er usikre.
— Regjeringspartiene har skamløst reist land og strand for å selge ut gladsaker og har forsøkt å skape et inntrykk av at regjeringen satser. I realiteten er det null vekst og mange av prosjektene er forsinket eller usikre, sier Helleland og legger til:
— Med planen regjeringen legger frem er vi tilbake til å bygge stykkevis og delt, istedenfor helhetlige prosjekter. Høyres visjon om å knytte Norge sammen er forlatt. Vi må binde landet sammen, det er avgjørende for at folk og varer skal komme raskt og trygt fram, sier Helleland.
Helleland påpeker også at flere av lekkasjene er prosjekter som allerede er prioritert i første seksårsperiode i Solberg-regjeringens NTP for fire år siden, det vil si byggestart senest 2027.
— At de prosjektene nå skyves på og skal bygges de neste 12 årene er en real forsinkelse, og lite å juble for, sier han.
Må overleve to stortingsvalg
Helleland viser til at regjeringen prøver å pynte på sannheten gjennom å kalle prosjekter som er skrotet for “utviklingsportefølje”.
— Ta for eksempel Hordfast og E18 Vestkorridoren. Regjeringen viser til at dette er prosjekter som er lagt i en “utviklingsportefølje” og som kan bli realisert i fremtiden. Det er en bløff. Realiteten er at prosjekter som er plassert i utviklingsporteføljen fort er gravlagt.
Mange av prosjektene skal ifølge regjeringen bygges de neste 12 årene. Et prosjekt må dermed overleve både et og to valg, og rulleringer av planen.
— Siden flere av prosjektene skal bygges de neste 12 årene, må de overleve to stortingsvalg og flere endringer av NTP. Planen er uforutsigbar og det er som å ha en kølapp uten nummer, sier Helleland.