90 ideer for fremtidens landbrukspolitikk – anbefalinger fra Høyres utvalg for ny landbrukspolitikk

Høyres utvalg for ny landbrukspolitikk har nå levert sin rapport med over 90 ideer for fremtidens landbruk i Norge.

Lene Westgaard-Halle omgitt av griser

– Norsk landbruk har i mange år vært en bærebjelke i samfunnet, og denne rollen vil bare bli enda viktigere i årene som kommer. Med stadig mer uforutsigbare klimaforhold og globale handelsutfordringer er det viktig å ha et sterkt innenlands landbruk som sikrer oss nok mat av høy kvalitet, sier Lene Westgaard-Halle, Høyre landbrukspolitiske talsperson.

Ideene utvalget har kommet frem til skal danne grunnlaget for det videre politikkutviklingsarbeidet i partiet, og målet har vært å peke ut en retning frem mot 2040.

– Vi har fokusert på teknologi og innovasjon, beredskap og selvforsyning, klima og bærekraft, økonomi og hvordan landbruket kan bli mer forbrukerorientert, sier Westgaard-Halle.

Utvalget mener man trenger en helhetlig gjennomgang av norsk landbrukspolitikk med mål om å modernisere og forenkle den, samt en helhetlig gjennomgang av importvernet for å bedre konkurranse og tilbudet til forbrukeren.

–Den tydeligste forskjellen på regjeringens politikk og det vi foreslår her her vridingen over til mye mer norsk planteproduksjon, som korn, frukt og grønnsaker Det øker selvforsyningsgraden, det kutter utslipp og det er bra for helsen vår. Vi må også følge opp jordbrukets klimaavtale, og bidra til å endre matforbruket i den norske befolkningen slik at det i størst mulig grad blir i tråd med de gode, gamle kostholdsrådene, sier hun.

Utvalget understreker at norsk landbruks rolle i samfunnet vil bli enda viktigere i årene som kommer. Med stadig skiftende klimaforhold, en endret geopolitisk situasjon og globale handelsutfordringer, er det viktig å se på hvordan norsk landbruk kan gjøres mer bærekraftig, sikre befolkningen mat av høy kvalitet og øke verdiskapingen fra næringen.

Utvalget har bestått av:

• Lene Westgaard-Halle, leder