Erna Solberg: – Norge trenger en ny kurs og et nytt flertall

– En nødvendig styrking av vårt forsvar vil innebære prioriteringer i årene som kommer.

Erna Solberg fotografert under Stortingets muntlige spørretime 7. februar.
Støre-regjeringen har brukt tre år på å se bakover. Konsekvensen er at de har tatt Norge
bakover. Foto av Hans Kristian Thorbjørnsen fra Stortingets muntlige spørretime 7. februar 2024.

Det sa Erna Solberg da trontalen ble debattert i Stortinget 3. oktober 2024.

Hvert år blir trontalen lest av Kongen under Stortingets høytidelige åpning. Trontalen skrives alltid av den sittende regjeringen og årets tale og debatt handlet derfor om Støre-regjeringens politikk for det kommende året.

Høyres budskap var tydelig: På Støre og Vedums vakt har problemene vokst seg større. Folk har fått dårligere råd, helsekøene har blitt lengre, kriminaliteten har økt og det satses ikke på skolen. Støre-regjeringen har valgt å bruke tid, penger og ressurser på reverseringer og symbolprosjekter som ikke løser de utfordringene Norge står overfor.

Norge må bli rustet til å møte fremtidens utfordringer

Bakteppet for årets trontaledebatt er alvorlig. Russlands krig mot Ukraina har gjort at Norge må prioritere forsvar og sikkerhet fremover. Dette kommer til å koste landet vårt mye penger og ressurser. Det vil bli mindre til andre gode formål enn det ellers ville blitt.

– Vi må forberede oss godt på dette og vi må ta inn over oss at det vil bety store endringer. Høyre har derfor foreslått en omstillingsplan for Norge.

– Vi trenger en omstillingsplan som svarer på næringslivets behov for mer kraft. En plan for et konkurransedyktig skattesystem. Og for mindre byråkrati. Mer tillit til bedriftene og folk flest. Og mindre stivbente offentlige reguleringer og detaljstyring, sa Solberg.

Tillitskrise mellom Støre-regjeringen og næringslivet

De siste årene har vi opplevd en tillitskrise mellom Støre-regjeringen og næringslivet.

– Den er skapt av store, plutselige og uforutsigbare skatteøkninger. Mer byråkrati og firkantede reguleringer. Og verbale utfall mot de som driver private bedrifter har heller ikke hjulpet, sa Solberg.

– Trontalen gir dessverre ingen grunn til å tro at Støre-regjeringen tar denne tillitskrisen inn over seg, la hun til.

Vi må få ned helsekøene

Stadig flere nordmenn venter mye lenger på nødvendig helsehjelp enn før. Det er uholdbart for Høyre, for enhver dag med unødvendig venting er en tapt mulighet i et menneskes liv.

– Ventetiden i helsekø er vond for de som er i smerter eller som er urolige for at de kan bli verre, sa Solberg og listet opp Høyres medisin for å få ned helsekøene:

– Vi må ta i bruk private og ideelle alternativer som står ledig når det er kø i det offentlige. Vi må gjøre det mer lønnsomt for sykehusene å behandle en ekstra pasient. Det vil si øke den innsatsstyrte finansieringen.

– Vi må fortsette arbeidet med å jobbe smartere, bruke ny teknologi, ta i bruk nye behandlingsmetoder som virker og slutte med de som ikke virker. Og ja, vi må også fortsette å øke bevilgningene til sykehusene slik vi også gjorde under forrige regjering.

Behov for en ny politisk retning

Solberg var tydelig på at Norge har behov for en kursendring på flere viktige områder.

– Vi må gå fra en næringsfiendtlig til en næringsvennlig politikk. Fra en nedbygging av politiet til en oppbygging. Fra økte ventetider til kortere ventetider i helsetjenesten. Fra mindre krav og satsing på kunnskap i skolen til større vekt på læring, kunnskap og mestring.

Last ned Høyres omstillingsplan: