Etterlyser skattegrep for unge: – Budsjettbløff

Forslaget om skattefradrag for unge arbeidstagere mangler i statsbudsjettet, mener Høyres nestleder Tina Bru.

Tina Bru
Tina Bru etterlyser skattefradrag for unge i jobb på neste års statsbudsjett.

Høyre ønsker et skattefradrag for unge som står i jobb.

Regjeringen sa i fjor at de skulle se på saken og komme tilbake i neste års budsjett, som ble lagt frem i forrige uke. I et intervju med E24, etterlyser Høyres nestleder Tina Bru vilje til handling.

– Alt ligger klart, så dette handler bare om vilje og handlekraft, sier Bru.

Større incentiv for å jobbe

– For Høyre er det et mål i seg selv at både unge og voksne skal få beholde mer av egen inntekt. Et jobbskattefradrag ville gitt unge både lavere skatt og større incentiv til å jobbe, sier Bru.

I 2021 foreslo Høyre å gi skattelette til folk mellom 17 og 30 år, som tjener lite. Ordningen ble kalt «arbeidsfradag for unge», der målet var å legge til rette for at de som sto utenfor arbeidslivet kom seg inn. Bru mener fradraget ville latt unge med moderat inntekt beholde opp til 5170 kroner mer av egen inntekt hvert år.

Nevnt, men glemt?

Arbeiderpartiet vraket forslaget i sitt budsjett for 2022. Året etter foreslo skatteutvalget å innføre ordningen som en del av et «helhetlig skattesystem». Da budsjettet kom i fjor, ble ordningen nevnt:

«Departementet vil, med bistand fra relevante forskningsmiljøer, utrede mulighetene for en forsøksordning blant unge, og komme tilbake til Stortinget i 2025-budsjettet med en vurdering av om forsøksordningen kan og bør gjennomføres», skrev departementet i 2023.

I statsbudsjettet som ble lagt frem i forrige uke, var det tyst rundt ordningen. Bru er riktignok fornøyd med at frikortgrensen økes, men understreker at det ikke gagner de som tjener over 100.000 kroner.

– Når man går såpass høyt ut både i media og i offisielle dokumenter til Stortinget, så forventer vi selvsagt at de følger opp. Dessverre ser det ut som nok en budsjettbløff, sier Tina Bru til E24.