Slik forsvarer hun skolenedleggelsene

Erna Solberg føler med elevene som protesterer mot nedleggelser. Likevel er hun trygg på at vedtaket er riktig.

Erna Solberg
– Når demografien endrer seg, må det også få konsekvenser for hvordan vi bruker penger og ressurser, sier Erna Solberg. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Debatten om skolenedleggelser i Innlandet har rast de siste dagene. Endringene vil over en tiårsperiode kunne gi innsparinger på over 800 millioner kroner. Mange elever mister nærtilbudet og får lengre reisevei. Høyre-leder Erna Solberg føler med elevene og medgir at skolenedleggelser er en vanskelig sak.

– Vi må ha tillit til at de lokale folkevalgte på fylkestinget gjør kloke vurderinger i viktige og vanskelige saker de har ansvar for – inkludert i denne saken om skolestruktur, sier Solberg i et intervju med VG.

Noen ganger må politikere ta tøffe, men nødvendige beslutninger. Selv om det er upopulært. Hvis ikke, er det ingen som styrer, og da vil på sikt alle tape, sier hun.

Må ta hensyn til demografien

I intervjuet forklarer hun hvorfor hennes eget parti støtter vedtaket. Hun understreker også at kvalitet i skolen det viktigste for Høyre.

– Vi blir flere eldre her i landet, samtidig som vi får færre barn enn før. Når demografien og befolkningen endrer seg, må det også få konsekvenser for hvordan vi bruker penger og ressurser. Siden 2013 har det blitt 3500 færre elever i Innlandet fylket, og de neste 15 årene er det spådd at elevtallet vil synke med ytterligere 3000 elever. Det er selvfølgelig synd at Innlandet opplever denne nedgangen, men det gjør det ikke mindre nødvendig å ta hensyn til den. Dette var også bakteppet for at saken som nå skal opp til behandling, ble bestilt for to år siden, sier Erna Solberg til VG.