Vil ruste opp fylkesveiene

Samtlige fylkeskommuner har slått alarm om kvaliteten på norske fylkesveier. Nå vil Høyre øremerke en halv milliard mer enn regjeringen til å ruste dem opp.

Chris-Jørgen Rødland, Yngve Fosse, Eskeland, Henrik Asheim
Liv Kari Eskeland fra Transportkomiteen og Høyres nestleder Henrik Asheim ved de beryktede Grimesvingene i Bergen. Her sammen med Chris-Jørgen Rødland, leder utvalg for miljø og byutvikling i Bergen og Yngve Fosse, ordfører i Askøy.

I sitt alternative budsjett foreslår Høyre å bruke en halv milliard kroner mer på fylkesveiene, og beholde den øremerkede ordningen til fylkesvei som Støre-regjeringen har fjernet. 

– Norske fylkesveier er avgjørende for å knytte vårt landet sammen. Problemet er bare at fylkesveiene har et enormt vedlikeholdsetterslep, sier stortingsrepresentant i Transportkomiteen Liv Kari Eskeland.

Hullete, humpete og smale fylkesveier er normalen i store deler av landet. Tall fra Utrykningspolitiet og Statens Vegvesen viser at nesten halvparten av de mest alvorlige ulykkene skjer på fylkesveier. 

Høyre ønsker derfor å mer enn doble bevilgningene som Støre-regjeringen kom med for å bedre fylkesveiene. 

– Forskjellen på Høyre og regjeringens forslag er at regjeringen gir mindre penger, samtidig som de ikke øremerkes. Med Støre-regjeringens forslag står fylkene fritt til å bruke pengene på alt annet, sier Høyre-nestleder Henrik Asheim.

Garantist for mer samferdsel

Høyre vil være en garantist for mer samferdsel, og Asheim påpeker at øremerkingen vil bidra til at viktige næringsveier faktisk prioriteres.

– Der Støre-regjeringens største og nærmest eneste satsing på samferdsel har vært gratis ferger som skaper køkaos, vil vi knytte landet sammen gjennom bedre veier, sier nestlederen.

Samtlige fylkeskommuner har slått alarm om hvor dårlige fylkesveiene er. Vedlikeholdsetterslepet er så stort at opprusting er prekært.  

– Bedre fylkesveier er viktig for verdiskapning og arbeidsplasser, men også for å forhindre ulykker. Høyre tar både næringslivet og trafikksikkerheten på alvor, sier Henrik Asheim.