Høyres togplan: 8 spor til en bedre hverdag for pendlere
Tilliten til norsk jernbane er på et bunnpunkt etter år med forsinkelser og innstillinger. Nå foreslår Høyre åtte grep for å få togtrafikken tilbake på rett spor.

Forsinkelser, overfylte kupeer og halve togsett har blitt daglig kost for norske togpendlere. I fjor var 1 av 4 tog rundt Oslo forsinket, i tillegg er mange innstilte avganger.
– Altfor mange pendlere lurer hver dag på om de kan stole på toget. Det er uholdbart. Derfor foreslår Høyre helt konkrete grep for å styrke tilliten til jernbanen, sier transportpolitisk talsperson i Høyre, Trond Helleland.
Til tross for forsinkelser og innstillinger er det likevel få togkunder som søker om refusjon. I januar 2024 beregnet Forbrukerrådet at norske togpassasjerer årlig går glipp av opptil 100 millioner kroner i tilbakebetalinger. Nå foreslår Høyre at refusjonene fra togselskapene skal automatiseres. Du skal slippe å sende søknad og vente i flere uker på svar. Du skal få tilbake pengene du har krav på, og det skal gå raskere enn i dag.
– Når få krever refusjon merker ikke jernbaneselskapene den fulle negative konsekvensen av forsinkelsene. En automatisk refusjon vil gi togselskapene insentiver til å forbedre punktligheten eller sette opp alternativ transport raskere, sier Helleland.
På pendlernes parti
De viktigste årsakene til forsinkelser og innstillinger har vært feil på infrastruktur og mangel på materiell. Det er Bane Nor som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen, men de må også sjonglere andre oppgaver. Derfor ønsker Høyre å sikre at Bane Nor kan fokusere mer på vedlikehold og mindre på andre ting, som for eksempel eiendomsutvikling.
– Mange tog kjøres med færre togsett enn planlagt. Forklaringen er for dårlig vedlikehold over tid. Høyre vil derfor se på hvordan vedlikeholdet av togmateriellet kan ivaretas bedre enn i dag, gjennom insentiver og avtaler. Målet må være bedre oppetid og at de store verdiene som er investert i materiell ivaretas bedre, sier Høyre-leder Erna Solberg.
Både Solberg og Hellland påpeker at det viktigste for Høyre er å gi de reisende et godt togtilbud.
– Regjeringen har vært mest opptatt av systemet og bruker all sin tid på å gjeninnføre statsdrift og monopol på å kjøre tog. Med de forslagene vi nå legger frem, ønsker Høyre å vise at vi er på lag med pendlerne, sier de.
Her er Høyres 8 forslag:
🚂 Automatisere refusjon til de reisende når toget er forsinket eller innstilt. Folk skal få utbetalt det de har krav på raskt og enkelt, enten de har periodebillett eller enkeltbillett.
🚂 Starte en omfattende gjennomgang av Bane Nors oppgaver. Høyre mener selskapet må fokusere på sin kjernevirksomhet, nemlig å levere en infrastruktur som går mest mulig på skinner.
🚂 Tydeliggjøre Jernbanedirektoratets rolle og mandat for samordning av sektoren.
🚂 Opprette regionale «task forces» under ledelse av Jernbanedirektoratet. Gjennom å sette felles mål, definere ansvar og jobbe mer som et kollegium, systematiseres samarbeidet i de ulike regionene. Da blir det også lettere å identifisere tiltak som kan bedre tilbudet på kort sikt.
🚂 Be regjeringen legge frem en materiellplan som sikrer nok tilgjengelige tog for fremtiden.
🚂 Gi togselskapene mer ansvar og bedre insentiver for vedlikehold av togmateriell slik at det blir mer oppetid på materiellet. Vi vil se på hvordan vedlikeholdet av togmateriellet kan ivaretas bedre enn i dag, gjennom insentiver og avtaler.
🚂 Gjøre en beredskapsanalyse av jernbanesektoren for å bedre samhandlingen mellom de ulike aktørene.
🚂 Overføre eierskapet av Vy fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og fiskeridepartementet.