Togkaos – igjen!
Togreisende er de minst fornøyde av alle reisende. Det er jammen ikke så rart, skriver Bente K. Heiersjø og Anne Kristine Linnestad.

Av Bente K. Heiersjø, fylkestingsrepresentant, og Anne Kristine Linnestad, stortingsrepresentant, begge Akershus
Det vil bli færre tog på Østlandet fra nå til august, på grunn av ombygging av et verksted i Drammen. Alle forstår at tog må vedlikeholdes, og at verksteder både må oppgraderes og bygges – men her mangler det noe i forutsigbarheten, og ikke minst i gjennomføringen.
Bare dager før varslet om reduserte avganger blir passasjerene informert. Hva slags planlegging eller kommunikasjonsstrategi er dette? Det er i hvert fall ikke egnet til å styrke en meget tynnslitt tillit og tålmodighet med Vy!
Pendlere og reisende med tog må være landets mest tålmodige. I årevis har vi måttet finne oss i forsinkelser, innstillinger, signalfeil og enkle togsett med altfor få plasser.
Til tider står passasjerene som sild i tønne over lange strekninger. Noen ganger er det knapt plass til alle, andre ganger må passasjerer stå igjen på plattformen – og altfor mange ganger kommer ikke toget i det hele tatt!
I fjor lovet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at flere tog skulle være i rute i 2024 enn i tidligere år. Vel vitende om at det var et løfte som det ville være svært vanskelig, om ikke umulig, å oppfylle. Det var flere forsinkelser på jernbanen i fjor enn de fem foregående årene.
I jernbanetalen sin tidligere i år, sa Nygård at hans jobb er å få togene til å gå som de skal, og at alle som tar tog fortjener en regjering og en jernbanesektor som er ambisiøse på passasjerenes vegne. «Vi skal sørge for at folk kommer seg til jobb og hjem i tide til middag, og i tide til å hente ungene sine», sa Nygård.
Vi tror det er slutt på passasjerenes tålmodighet nå! Vi betaler for en tjeneste vi ikke får, en tjeneste som ikke bringer oss dit vi skal, verken på en anstendig måte eller til riktig tid.
Å satse på tog er rett og slett ikke forutsigbart lenger, og mange flere vil velge å kjøre bil, stikk i strid med det de fleste ønsker. Vi ønsker å reise kollektivt, men ikke for enhver pris.
Det er kanskje på tide at Nygård beslutter å kompensere de reisende frem til skolestart – i det minste de som fortsatt finnes igjen på togene!